لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

حزب حاکم قزاقستان برنده انتخابات شده است


نتایج اولیه انتخابات پارلمانی قزاقستان نشان می دهد که حزب حاکم رئیس جمهور نور سلطان نظربایف ۸۲ درصد آرا را بدست آورده است.

کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان دیروز اعلان کرد که در این انتخابات ۷۷ درصد رای دهنده گان اشتراک کرده بودند.

کشور های غربی و ناظران بین المللی، پس از سقوط اتحاد شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ میلادی که قزاقستان استقلال خود را بدست آورد، هیچ یک از انتخابات در این کشور را شفاف و آزادانه نخوانده است.

قبل از برگزاری انتخابات، در مورد تقلب، انداختن چندین رأی از سوی یک نفر در صندوق ها، وارد کردن فشار بالای کاندیدان مخالف و سانسور مطبوعات، نگرانی های وجود داشت.

خبرنگاران رادیو آزادی که روند انتخابات را تعقیب می کردند می گویند، در برخی از حوزه های رأی دهی صندوق ها از اوراق رأی پُر شده و اعضای یک خانواده به نماینده گی از دیگران رأی داده اند.

حزب نظربایف بنام (نور اوتان) در پارلمان ۱۰۷ عضوی قزاقستان حتی یک رقیب واقعی هم ندارد.

نتایج مقدماتی انتخابات نشان می دهند که دو حزب دیگر طرفدار حکومت قزاقستان حزب کمونیست و حزب اک زول هر یک اندکی بیشتر از هفت درصد آرا را بدست آورده اند که این رقم امکان دارد کمتر از معیاری باشد تا یک حزب بتواند شامل پارلمان و یا مجلس شود.

قبل از اعلان رسمی نتایج انتخابات، توجه بیشتر به دریغا نظربایف دختر رئیس جمهور نور سلطان تمرکز داشت که معاون صدراعظم کنونی بوده و از سوی حزب نور اوتان کاندید شده بود.

اگر دختر نور سلطان نظربایف از مقام دولتی خود کنار رود، ممکن رئیس مجلس انتخاب شود و بعداً به حیث جانشین پدر ۷۵ ساله اش ، موقف خود را برای ریاست جمهوری آیندۀ این کشور تقویت بخشد.

نور سلطان نظربایف از سال ۱۹۹۱ میلادی به این سو، با کریملین روابط نزدیک داشته و در انتخابات سال ۲۰۱۵ میلادی برای یک دوره دیگر به حیث رئیس جمهور این کشور انتخاب شده است.

XS
SM
MD
LG