لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۰

حکومت و حزب اسلامی در مورد صلح به توافق نزدیک شده اند


شورای عالی صلح افغانستان می گوید، میان حکومت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در پیوند به پروسه صلح افغانستان، توافق نظر وجود دارد.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این حزب خواست مشخصی را به هدف امتیاز گیری مطرح نکرده است.

وی افزود:

"نشست که ما با نماینده گان با صلاحیت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار داشتیم، از سوی نماینده گان دو طرف تا کنون کدام بهانه و یا پیش شرطی مطرح نبوده است. من مشخص می سازم که تا دو و یا سه روز آینده حکومت افغانستان و حزب اسلامی به توافق برسند."

آقای اوچقون همچنان گفت، حزب اسلامی برخی از پیشنهادات نیز داشته است، اما در این باره جزئیات نداد.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان

این در حالیست که هفته گذشته سه نماینده با صلاحیت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار وارد کابل شدند و گفتگوهای آنان از روز پنج شنبه تا کنون با نماینده گان شورای عالی صلح افغانستان ادامه دارد.

شورای عالی صلح افغانستان می گوید که اعضای حزب اسلامی روی چگونگی تأمین عدالت، حاکمیت ملی و حکومتداری خوب با حکومت این کشور دیدگاه یکسان دارند.

با این همه، شماری از کارشناسان سیاسی، از پیوستن حزب اسلامی به پروسه صلح افغانستان استقبال می کنند.

زبیر شفیقی یکی از این کارشناسان می گوید، اگر این حزب با حکومت افغانستان وارد گفتگوهای صلح گردد، اینکار می تواند به اوضاع افغانستان تأثیر مثبت بر جای بگذارد.

وی افزود:

"اگر اعضای حزب اسلامی متحد شوند و به روند صلح بپیوندند، من فکر می کنم که حزب اسلامی از تمام جناح های مطرح در کشور، طرفداران بیشتر دارد که می تواند به یک قوت بزرگ مبدل گردد، اما مشکل این است که این حزب چند پارچه شده است."

این گفته ها در حالی مطرح می گردد که اخیراً گروه طالبان که طرف اصلی جنگ با حکومت افغانستان دانسته می شود با پخش اعلامیه یی بار دیگر به ادامه نبرد در کشور تأکید کرده است.

در این اعلامیه از اعضای این گروه خواسته شده است تا زیر تأثیر تبلیغات قرار نگیرند.

با آنکه بارها طالبان پذیرفتن گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان را رد کرده اند، رئیس جمهور غنی گفته است که از تلاش ها برای انجام گفتگوهای صلح پا به عقب نخواهد کشید و برای تحقق این روند، از صبر کار خواهد گرفت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG