لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

"مقامات بلخ از تظاهرات حامیان جنرال دوستم جلوگیری کردند"


مسئولان حزب جنبش اسلامی از راه اندازی تظاهرات مسلمت آمیز در مزارشریف خبر می دهند.

عزیز الله کارگر رئیس کمیته اجرائیه حزب جنبش به رادیو آزادی گفته است که صد ها تن از جوانان وابسته به جنبش جوانان افغانستان می خواستند جهت راه اندازی تظاهرات صلح آمیز وارد شهر مزارشریف شوند که از سوی دولت محلی بلخ اجازه ورود به این شهر برای شان داده نشد.

آقای کارگر گفت که در جریان چند روز گذشته تصاویر بزرگ جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری کشور از چوک های داخل شهر مزارشریف به دلایل نا معلومی برداشته شده است که مسئله یاد شده سبب خشم طرافداران آقای دوستم شده و صدها تن می خواستند که از مناطق دور دست بلخ وارد شهر مزارشریف شوند که نیروهای امنیتی مانع عبور آنان از کمربند شهر شده اند.

کارگر گفت:

"این افراد به خاطر تظاهرات مسالمت آمیز می خواستند وارد شهر مزارشریف شوند که از سوی نیرو های امنیتی افغان برای شان اجازه ورود داده نشده و آنان طبق قانون انجمن ها، شورا ها و جنبش ها حق راه اندازی حرکات مدنی را دارند."

جریان تظاهرات مردم در ولایت بلخ
جریان تظاهرات مردم در ولایت بلخ

با رد گفته های عزیز الله کارگر، مسئولان حکومت محلی بلخ می گویند، صد ها تن از افراد ناشناس که در میان شان افراد مسلح نیز حضور داشتند در تلاش ورود به شهر مزارشریف و ایجاد خشونت بودند که از سوی نیرو های امنیتی بلخ شناسایی شدند.

منیر فرهاد سخنگوی سرپرست بلخ به رادیو آزادی گفت که افراد یاد شده از بلخ نبوده و از ولایات همجوار و دور دست وارد مزارشریف می شدند تا دست به تظاهرات بزنند و ایجاد خشونت کنند.

وی گفت، ما از هر حرکت مدنی استقبال می کنیم، این تظاهرات در بلخ صورت می گیرد و معترضان نیز از بلخ باشند.

آقای منیر گفت که آنان مانع هیچ حرکت مدنی در بلخ نمی شوند، اما باید افراد مسلح به شهر مزارشریف وارد ساخته نشوند.

تصاویر بزرگ جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری کشور از چوک های داخل شهر مزارشریف به دلایل نا معلومی برداشته شده است.
تصاویر بزرگ جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری کشور از چوک های داخل شهر مزارشریف به دلایل نا معلومی برداشته شده است.

منیر فرهاد افزود:

"این افراد از ولایات همجوار به بلخ انتقال یافته اند در میان شان افراد مسلح است، ما مانع تظاهرات نمی شدیم، اما در میان شان افراد مسلح حضور دارند."

باید گفت که چند سال پیش نیز حضور افراد مسلح در میان تظاهراتی در بلخ سبب شد تا معترضان خشمگین شوند و چندین کارمند دفتر معاونت سازمان ملل متحد را به قتل رسانند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG