لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

داعش تحرکات اش را در نورستان و کنر آغاز کرده است


داعش اگر دیروز درد سری برای باشنده های ولایت ننگرهار بود امروز به نگرانی جدی برای مردم ولایات کنر و نورستان مبدل شده است.

عبدالرحمان رحمان معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله که با عبدالمتین بیگ معاون ریاست عمومی امنیت ملی و عبدالله خان رئیس ارکان ستر درستیز وزارت دفاع افغانستان به مشرانو جرگه فراخوانده شده بود می گوید که داعش پس از سرکوب شدن در ننگرهار به نورستان و کنر راه باز کرده است.

آقای رحمان روز سه شنبه گفت که مراکز داعش در ننگرهار کاملا از بین رفته و این گروه در تلاش ایجاد مراکز تازه است:

"در ولایت ننگرهار مواضع داعش کاملا از بین برده شده است، این گروه در ولسوالی های اچین و هسکه مینه دیگر توان فعالیت را ندارند اما این گروه تحرکات شانرا در ولایت های کنر و نورستان شروع کرده اند."

مقام های امنیتی با پرسش ها و انتقادات تند سناتوران مواجه شدند و سناتوران از بیشتر شدن فعالیت های طالبان و داعش در کشور به ویژه مناطق شرقی، در سال روان نگرانی نشان دادند.

شماری از نماینده گان مردم نورستان نیز از بدتر شدن وضعیت امنیتی در ولایت شان سخن می زنند.

عبدالطیف نهضتیار نماینده مردم نورستان در مشرانو جرگه گفت اگر به امنیت این ولایت توجه جدی و فوری صورت نگیرد برخی از ولسوالی های نورستان در بهار پیشرو با سقوط روبرو خواهند شد.

به گفته وی، مخالفان مسلح در مقایسه با نیروهای امنیتی این ولایت تجهیزات و سلاح های پیشرفته در اختیار دارند.

وی افزود:

"فعالیت های داعش برای ما نگران کننده است، مردم را مجبور به ترک خانه های شان می کنند، خانه های شانرا به آتش می کشند، سخت یک وحشت و دهشت در این ولایت جریان دارد."

بدتر شدن وضعیت امنیتی در سال 1395 ، تنقیص شدن شماری از سربازان در ولایت های غزنی، بادغیس و بغلان، سقوط برخی از ولسوالی ها، افزایش یافتن حملات طالبان و پیشروی آنان در ولایت هلمند از نگرانی های عمده اعضای مشرانو جرگه می باشد.

همچنان مداخله پاکستان در جنگ هلمند، آغاز حملات راکتی از آنسوی خط دیورند، افزایش دزدی های مسلحانه و اختطاف ها در شهر کابل، تدابیر امنیتی برای سال 2016 و عملی نشدن محتوای قرار داد امنیتی کابل- واشنگتن از موضوعات دیگر اند که سناتوران آن را با مقام های امنیتی شریک کردند.

از سوی هم عبدالله خان رئیس ارکان ستر درستیز وزارت دفاع افغانستان که به این جرگه فراخوانده شده بود می گوید که تا 48 ساعت دیگر عملیات در کندز آغاز میشود.

وی همچنان در پاسخ به پرسش های سناتوران گفت که عقب نشینی از برخی ولسوالی ها بخاطر جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی و بلند بردن قدرت های محاربوی آنان بوده است.

وی گفت:

"دقیقا ما برخی از پوسته ها و مناطق را ترک کردیم دلیل آن این بوده تا قدرت محاربوی نیرو های امنیتی را بلند ببریم ما کوشش کردیم تا با ترک کردن این مناطق از تلفات به نیرو های امنیتی بکاهیم و نگذاریم تا نیرو های امنیتی در محاصره قرار بگیرند."

به گفته رئیس ارکان ستر درستیز وزارت دفاع افغانستان، 50درصد از پوسته های امنیتی در کشور یا کم شده و یا هم شامل مراکز امنیتی شده است.

در نشست روز سه شنبه زمانیکه فرصت برای سخنران عبدالمتین بیگ معاون ریاست امنیت ملی رسید، نشست سری اعلام شد و به خبرنگاران اجازه پوشش آن داده نشد.

در کل پاسخ های مقام های وزارت دفاع و داخله مورد قناعت برخی از اعضای مشرانو جرگه قرار نگرفت و برخی آنان این نشست را ترک گفتند.

آنان تأکید داشتند که مقام های امنیتی از وضعیت امنیتی کشور گزارش درست ارائه نمی کنند و واقعیت ها را از اعضای شورای ملی و مردم این کشور مخفی نگهمیدارند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG