لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

" تأسیسات جدید برای معالجه معتادین افغان مؤثر واقع شد"


لاس اجلس تایمز

روزنامه لاس اجلس تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان تأسیسات جدید برای معالجه معتادین بی سرپناه در افغانستان مؤثر واقع شده است.

روزنامه یک صحنه دلخراش را در کابل تصویر نموده می‌نویسد در زیر پل سوخته صدها معتاد بی خانمان دیده می‌شوند که بوی تعفن از اطراف آنها بلند می‌شود.

روزنامه نام یکی از این معتادین محمد 24 ساله را ذکر کرده است که در ایران بدنیا آمده و در همانجا به مواد مخدر معتاد شده است.

این جوان اکنون برای معالجه در مرکز ابن سینا در کابل بستری می باشد.

او در مورد بود و باش خود در زیر پل سوخته گفته است که او در وقت برف و باران در اینجا بود، اطرافش با کثافات و تعفن احاطه شده و زنده‌گی اش مانند زنده‌گی حیوانات وحشی بود.

اما اکنون به نوشته روزنامه محمد جز اولین گروپ معتادین بی سرپناه می‌باشد که به مرکز ابن سینا انتقال داده شده است و از جمله 650 نفر می‌باشد که در قدم اول برای معالجه در این مرکز جا پیدا کرده اند.

روزنامه می‌افزاید نکته جالب اینست که مرکز معالجه ابن سینا قبلاً یکی از بزرگترین قرارگاه‌های نظامی امریکا در کابل بود بنام کمپ فینیکس که بعد از تسلیم دادن آن به حکومت افغانستان از آن مرکز معالجه معتادین ساخته شد که می‌تواند 1500 نفر را برای معالجه قبول کند و معالجه کامل این افراد 45 روز را در بر می گیرد.

روزنامه از قول مقامات حکومت افغانستان می‌نویسد که گفته اند در حدود سه میلیون افغان به مواد مخدر معتاد می‌باشند و با وصفی که از سال 2001 تاحال امریکا هشت میلیارد دالر برای جلوگیری تولید مواد مخدر در اینجا مصرف کرده است، ولی مقامات افغان، جنگ سالاران، سیاستمداران و رهبران طالبان از تجارت مواد مخدر در آمد زیاد دارند که سبب شده است این مواد هنوز هم با مقدار زیاد در افغانستان تولید شود.

دیلی تلگراف

روزنامه دیلی تلگراف چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود موضوع مهاجرین افغان را مورد بررسی قرار داده و به یک پلان سری اشاره می‌کند که به اساس آن کشورهای اروپایی می‌خواهند تا 80 هزار مهاجر افغان را از قاره اروپا اخراج کنند.

به نوشته روزنامه کشورهای اروپایی باید برای عملی کردن پلان اخراج افغان‌ها با حکومت افغانستان مشوره کنند و کمک‌های خود را به این کشور بیشتر بسازند تا زمینه برای پذیرش مهاجرین در افغانستان مساعد شود.

علاوه بر آن به نوشته روزنامه در افغانستان هم هرچند رئیس جمهور اشرف غنی تعهد نموده است که برای مهاجرین که بر می‌گردند مشکلات را کمتر خواهد ساخت، اما مقامات حکومتی به این دستور توجه نکرده و مهاجرین وقتی که به کشورشان بر می‌گردند، بی سرنوشت می مانند.

به نوشته دیلی تلگراف در سال گذشته میلادی 176 هزار افغان به کشورهای اتحادیه اروپا درخواست پناهنده‌گی دادند.

XS
SM
MD
LG