لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

وردک: در سال 1395 نیروهای هوایی افغان مؤثر و مجهز خواهند بود


قوماندان قوای هوایی افغانستان می‌گوید، نیروهای هوایی افغان به مشکلاتی که در سال گذشته مواجه بودند امسال روبرو نبوده و چالش ها نسبتاً کاهش یافته اند.

دگر جنرال عبدالوهاب وردک که برای یک بازدید رسمی از جمهوری چک در شهر پراگ است در صحبتی با رادیو آزادی گفت، در حال حاضر در شش قول اردو و سه فرقه طیارات ترانسپورتی و جنگی موجود بوده و مطابق قومانده هر زمانی آمادهء عملیات اند.

قوماندان قوای هوایی افغانستان به طور خاص به پرواز های شبانه اشاره کرده که به گفتهء وی اکنون نیروهای هوایی افغان توانایی انجام آن را دارند.

دگر جنرال عبدالوهاب وردک قوماندان قوای هوایی افغانستان: ما در این یک سال به تعلیم و آموزش نیروها توجه زیاد کردیم.
دگر جنرال عبدالوهاب وردک قوماندان قوای هوایی افغانستان: ما در این یک سال به تعلیم و آموزش نیروها توجه زیاد کردیم.

جنرال وردک در مورد اینکه در یک سال گذشته چگونه در نیروهای هوایی افغان چنین مؤثریت عمل به میان آمده گفت:

" ما در این یک سال به تعلیم و آموزش نیروها توجه زیاد کردیم. طیارات جدید ای29 به ما تسلیم داده شد و همچنان هندوستان طیارات می 24 را کمک کرد. از سوی دیگر، ما برای استفاده از طیارات می 17 که قبلاً با توپ ها مجهز بود،از تکتیک خوب کار گرفته، بالای آن راکت نصب کردیم."

دگر جنرال عبدالوهاب وردک قوماندان قوای هوایی افغانستان در ادامه صحبت خود در مورد طیاراتی ای 29 به رادیو آزادی گفت، این نوع طیارات با سیستم کمپیوتری معاصر مجهز بوده که به وسیلهء لایز حملات را رهبری می‌کند.

جنرال وردک افزود، هشت پیلوت افغان در بخش این طیارات در امریکا آموزش می‌بینند و پرواز های طیارات ای 29 در ماه اپریل رسماً آغاز خواهند شد.

کشته شدن و از بین رفتن افراد ملکی در جریان عملیات هوایی در افغانستان همیشه یک نگرانی عمده بوده و از کشتار غیر نظامی در جریان بمباردمان نیروهای هوایی ناتو گزارش های زیادی به نشر رسیده اند.

سربازان نیروی هوایی ایالات متحده امریکا
سربازان نیروی هوایی ایالات متحده امریکا

از جنرال وردک در مورد آماده‌گی قوای هوایی برای مصئونیت جان ملکی‌ها در جریان عملیات هوایی پرسیده شد؟ او در پاسخ گفت، پرسونل هوایی در مورد مصئونیت غیر نظامیان آموزش خاص حقوقی و تخنیکی دیده اند.

عبدالوهاب وردک افزود که آنها از استفاده از سلاح ثقیل بر اهدافی اجتناب می‌ورزند که در نزدیکی آن مردمان ملکی زنده‌گی می‌کنند.

"هم از سوی ستر درستیز، وزارت دفاع افغانستان هدایت بدست آورده و هم ما به همهء قطعات گفته ایم که به اهدافی از سلاح قوی کار نگیرند که مردمان ملکی در نزدیکی آن بسر می برند تا به آنها صدمه وارد نشود."

به گفتهء قوماندان عمومی قوای هوایی افغانستان آنها در حال حاضر توانایی عملیات را در 34 ولایت افغانستان دارند.

اما به این معنی نیست که مشکلات نیروهای هوایی کشور کاملاً حل شده باشند.

طیارات و پیلوت های نیروهای هوایی افغانستان
طیارات و پیلوت های نیروهای هوایی افغانستان

جنرال وردک در پایان صحبت خود به چالش ها در عرصه تجهیزات، پرواز طیارات، ترمیم و همچنان نیازمندی به طیارات بیشتر اشاره کرده، ابراز امیدواری نمود که در آینده زود این مشکلات و چالش ها کاهش یابند.

XS
SM
MD
LG