لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

حملات در بلجیم بالای زنده‌گی مهاجرین چی تأثیر خواهد داشت؟


حملات دیروز درمیدان هوایی و مترو شهر بروکسل، فقط پنج ماه پس از حملات تروریستی بر شهر پاریس فرانسه رخ داده و در این مدت دومین حمله بر اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

قیس شینواری یک افغان ساکن بلجیم است.

او می گوید، صبح وقت زمانی که در نزدیکی خط آهن راهی وظیفه بودم که از این حملات آگاه شدم.

آقای شینواری گفت، نخستین چیزی که در ذهنم خطور کرد، مصئونیت کودکانم بود که در آن وقت راهی مکتب بودند.

اینگونه حملات مسلمانان و مهاجرین را تحت فشار قرار میدهد
اینگونه حملات مسلمانان و مهاجرین را تحت فشار قرار میدهد

قیس شینواری گفت، بروکسل شهریست که باشنده‌گان آن را خارجی ها و پناهجویان کشورهای مختلف به شمول افغان ها تشکیل می‌دهند:

" بلجیم کشوری است که در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی در آن تعداد زیاد مسلمانان زنده‌گی می‌کنند. بخصوص شهر بروکسل. اینگونه حوادث بالای زنده‌گی همه مهاجران به شمول افغان ها در این کشور تأثیر ناگوار دارد."

محمد تنها استاد پوهنتون که مصروف آموزش دوره دوکتورا در جرمنی می باشد، در صحبتی با رادیو آزادی گفت، بعد از حملات فرانسه، برخورد مردم در همه کشورهای اتحادیه اروپا تغییر کرده و دوستانه نیست:

" متأسفانه بعد از آن حملات یک نوع شک و اضطراب در بین مردم، در تمام جوامع و اقشار به وجود آمده و نسبت به مسلمانان و کسانی که شکل ظاهری فزیکی شان اروپایی نیستند، یک سوء ظن ایجاد شده، این طبیعی است که بر تمام موارد، بالای زنده‌گی روزمره، زنده‌گی تحصیلی و اکادمی، یک اثر شدیداً منفی دارد."

در این میان جلال امرخیل شاعر و نویسندهء افغان مقیم بلجیم می‌گوید، این گونه حملات تروریستی در بروکسل که در آن مردمان از کشور ها و ادیان مختلف زنده‌گی می‌کنند، قابل نکوهش است.

این گونه حملات که یک گروه بنام اسلام انجام می‌دهد، ذهنیت مردم عام اروپا را در مورد مهاجران و پناهجویان تغییر می‌دهد
این گونه حملات که یک گروه بنام اسلام انجام می‌دهد، ذهنیت مردم عام اروپا را در مورد مهاجران و پناهجویان تغییر می‌دهد

این نویسندهء افغان در مورد تأثیر چنین حوادث بر زنده‌گی مسلمانان بخصوص افغان های باشندهء بلجیم گفت، هر چند پس از حملات فرانسه نگرانی‌ها در میان باشنده‌گان مسلمان زیاد بود، اما آنقدر که فکر می‌شد، تأثیر وارد نکرد.

به گفتهء وی مردم در اینجا تحصیل یافته اند و درک می‌کنند که خوب بد در هر جامعه وجود دارد.

استاد تنها می‌گوید، در این جوامع بر اساس قوانین کسی اجازه تبعیض را ندارد، اما این گونه حملات که یک گروه بنام اسلام انجام می‌دهد، ذهنیت مردم عام اروپا را در مورد مهاجران و پناهجویان تغییر می‌دهد.

به گفتهء محمد تنها استاد پوهنتون کابل چنین حملات، امکاناتی را مساعد می سازد که احزابی در انتخابات رای مردم را بدست آورند و به قدرت رسند که بر خلاف مهاجران و پناهنده‌گان بوده که در آن صورت به گفتهء وی زنده‌گی مهاجران دشوار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG