لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

شفافیت در رهایی زندانیان صعب العلاج، تامین گردد


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید باید تلاش شود تا زمینه رهایی افراد صحتمند از زندان، زیر نام مبتلا بودن به بیماری های صعب العلاج و نا علاج، فراهم نگردد.

شمس الله احمد زی رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید بیماری محبوسین صعب العلاج و ناعلاج باید به گونه مسلکی تثبیت شود.

وی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی تاکید کرد که باید مطابق به قانون عمل گردد و شفافیت کامل در این پروسه در نظر گرفته شود:

" آرزومند هستم در قسمت اجراات کمیسیون، شفافیت در مطابقت به احکام قانون به گونه صورت گیرد که زمینه رهایی افراد صحتمند با استفاده از این پروسه فراهم نگردد و در عین حال افراد که واقعاً مبتلا به بیماری های صعب العلاج و نا علاج اند از محلات سلب آزادی رها گردند. "

این اظهارات پس از آن صورت می گیرد که رئیس جمهور محمد اشرف غنی به روز سه شنبه دستور داد تا شماری از محبوسین صعب العلاج و ناعلاج محبس پلچرخی به خانواده های شان تسلیم داده شوند.

ماده سه صد و سی و دوم قانون اجراات جزایی افغانستان حکم می کند تا محکومین که مبتلا به امراض صعب العلاج و نا علاج اند الی رفع خطر، دوره درمانی شان را در بیرون از محبس سپری کنند.

اما شماری از زندانیان محبس پلچرخی کابل می گویند بخاطر رهایی محبوسین که مبتلا به امراض صعب العلاج اند، تقاضای پرداخت پول صورت می گیرد.

دو تن از این زندانیان که نخواستند نام شان گرفته شود و یکی از آنان به بیماری صعب العلاج نیز مبتلا است، در صحبت تیلفونی به رادیو آزادی گفتند که شاهد مرگ چندین زندانی بیمار در داخل زندان بوده اند:

" من ریش سفید هستم در عین حال به بیماری زردی سیاه که یک مرض صعب العلاج است مبتلا می باشم مشکلات زیاد دارم اما نسبت به من کسانی دیگری هستند که در وضعیت بدتر قرار دارند دو شب قبل یک مرد ریش سفید که بیمار بود در منزل اول بلاک شش درگذشت، رها نمی کنند می گویند اگر پول بیآورید رها خواهید شد اما ما پول نداریم. "

" دیده می شود که یک زندانی با ده سال حبس پس از سه سال آزاد میشود، شخص دیگر باداشت سه سال حبس در هشت سال رها نمی گردد، برخی ها مستحق هیچ تخفیف نمی گردند اما اگر پول داشته باشی هر چیز برایت مهیا میشود. "

این درحالیست که چندی پیش کمیسیونی به هدف تامین شفافیت در رهایی محبوسین صعب العلاج از سوی رئیس جمهور غنی تعین گردید.

بر بنیاد خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان این کمیسیون تا کنون هشت محبوس صعب العلاج را تثبیت و چهار تن آنان را با ضمانت قانونی به خانواده های شان تسلیم داده است.

در این حال بورد مشورتی امور عدلی و حقوقی ریاست جمهوری افغانستان که در راس این کمیسیون قرار دارد، می گوید که این پروسه با رعایت شفافیت کامل در حال اجرا است.

نصر الله ستانکزی رئیس این بورد به رادیو آزادی گفت بیماری این محبوسین از سوی دوکتوران موظف و زیر نظر ارگان های امنیتی تثبیت می گردد:

" در مورد شفافیت اش با اطمینان تمام گفته می توانیم که مریضان با شفافیت کامل توسط دوکتوران موظف از سوی صحت عامه و سه سکتور امنیتی و دفاعی افغانستان دیده میشود روسای و معین صحت عامه کشور تایید می کنند که مریض صعب العلاج و ناعلاج است و پس از آن به څارنوالی و څارنوالی از طریق ستره محکمه به تاجیل تنفیذ حبس این محکومین اقدام می کند. "

این در حالیست که بیشتر از یک سال قبل رئیس جمهور غنی پس از نگرانی سازمان ملل از وضعیت زندان های افغانستان دستور ایجاد میکانیزمی را به هدف حل مشکلات در زندان های کشور، صادر کرد.

پس از آن رئیس اجراییه افغانستان موجودیت مشکلات در زندان های کشور را تایید کرد و گفت تلاش می کند تا این معضل حل گردد.

اما بر بنیاد شکایت برخی از محبوسین هنوز هم مشکلات زیادی در زندان های افغانستان وجود دارد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG