لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۰

افغانستان در کنفرانس بالی طرح هایش را مطرح می‌کند


هیئت وزارت خارجه افغانستان به ریاست معین اداری و مالی این وزارت به هدف اشتراک در کنفرانس بالی به اندونیزیا رفته است.

وزارت خارجه افغانستان می گوید حکومت این کشور طرح هایش برای جلوگیری از قاچاق انسان و مهاجرت های غیر قانونی در این نشست مطرح خواهد کرد.

خیر الله آزاد معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت افغانستان به حیث کشوری که خود در معرض تهدید قاچاق انسان قرار دارد تلاش می کند تا همکاری سایر کشور ها را جلب کند:

" افغانستان خود یکی از کشورهایست که در معرض تهدید شبکه های قاچاق انسان قراردارد، نیاز به جلب همکاری های دیگر هم است، به این اساس دولت افغانستان دیدگاه، موقف و کارکردهایش را در برنامه های که دارد با دیگر کشورهای مطرح می کند. "

وزارت خارجه افغانستان همچنان گفته است که حکومت این کشور در کنار بحث روی چگونگی مبارزه با قاچاق انسان و مهاجرت های غیر قانونی، روی موقف و اقدامات حکومت این کشور در خصوص حمایت از مهاجرین و عودت کننده گان افغان نیز صحبت خواهد کرد.

قرار است کنفرانس کشور های پروسه بالی به روز پنجشنبه مطابق به بیست و چهارم مارچ در اندونیزیا برگزار گردد.

پروسه بالی در سال 2002 میلادی به ابتکار اندونیزیا و آسترالیا به هدف جلوگیری از قاچاق انسان و مبارزه با مهاجرت های غیر قانونی ایجاد گردید.

افغانستان در سال 2003 عضویت این پروسه را که چهل و هشت عضو دارد، کسب کرد.

با آنکه حکومت افغانستان برای جلوگیری و مبارزه با قاچاق انسان از ارائه طرح های مشخص سخن می زند؛ اما شماری از آگاهان از نحوه تلاش های حکومت برای جلوگیری از قاچاق انسان و مهاجرت های غیر قانونی انتقاد می کنند.

مسعود فریور یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت، تا زمانی که حکومت زمینه تامین امنیت و فرصت های شغلی را در داخل کشور فراهم نسازد، هرگونه طرح برای جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی و قاچاق انسان بی نتیجه خواهد بود:

" تلاش های که دولت افغانستان برای جلوگیری از پدیده مهاجرت انجام میدهد تلاش های کاملاً ناکام است، وقتیکه اوضاع سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان بر وقف مراد خصوصاً برای نسل جوان که بیشتر از هفتاد در صد نفوذ کشور را تشکیل میدهد نباشد در هر حال آنان وادار به ترک کشور می شوند. "

در عین حال کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه افغانستان از عملی نشدن تعهدات حکومت مبنی بر ایجاد فرصت های کاری انتقاد می کند.

محمد عمر ننگیالی یک عضو این کمیسیون می گوید که بسیاری از جوانان افغان به دلیل بیکاری کشور شان را ترک کرده اند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG