لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

تحقق نیافتن روند صلح سبب نابودی طالبان خواهد شد


نگرانی ها از فعالیت داعش در بخش های از افغانستان و تاکید بر نابودی این گروه تا فراخوانی طالبان مسلح به میز گفتگوهای صلح.

سید حسین انوری یکی از رهبران پیشین جهادی و رئیس حزب حرکت اسلامی افغانستان با آنکه از سیاست های صلح جویانه حکومت و کارکرد شورای عالی صلح افغانستان انتقاد میکند؛ اما هشدار میدهد که پیامد تحقق نیافتن این روند سبب نابودی طالبان خواهد شد و به نظام افغانستان نیز بحران آفرین است.

او از فعالیت گروه داعش در گوشه های از کشور نگرانی میکند و به طالبان هشدار میدهد که باید بیدار شوند و قربانی دسیسه های پنهانی نگردند.

انوری که روز پنج شنبه در میان ده ها تن از هوادارانش در یک گردهمایی در کابل سخنرانی میکرد، به زمان حاکمیت مجاهدین که چگونه قربانی سیاست های کشورهای جهان شده بودند اشاره کرد.

او میگوید، اگر طالبان مسلح با حکومت افغانستان صلح نکنند آنگاه باید انتظار نابودی شان را بکشند:

" طالبان اگر کوچکترین احساس افغانی داشته باشند، باید به آغوش ملت برگردند. اگر چنین نکنند این سرزمین از آن حکومت موجود خواهد بود و نه از طالبان. دشمنان دیگری سر بلند خواهند کرد که آنگاه نه طالبان و نه حکومت جای خود را پیدا خواهد کرد. طالبان نباید فراموش کنند مانند مجاهدین، هر زمانی که جامعه جهانی برای منافع خود عمل کند اقدام میکند. نباید دولت و طالبان بیش از این در اختیار بیگانه گان باشند. "

تلاش های حکومت افغانستان در پیوند به انجام گفتگوهای صلح در حالی با انتقاد های روبه رو شده است که قرار بود در نخستین روزهای ماه مارچ سال روان میلادی نماینده گان حکومت و طالبان برای انجام گفتگوهای صلح نشست رو در رو داشته باشند.

اما طالبان با پخش اعلامیه یی انجام گفتگوهای صلح را با حکومت افغانستان رد کردند و بار دیگر به پیش شرط های شان تاکید ورزیدند.

با این همه سید حسین انوری داعش را برای افغانستان یک دسیسه تازه و خطرناک میگوید و از حکومت، مردم و طالبان میخواهد تا برای نابودی این گروه متعهد و بسیج شوند.

قطب الدین حلال مشاور رئیس جمهور
قطب الدین حلال مشاور رئیس جمهور

اما قطب الدین حلال مشاور رئیس جمهور در بخش صلح که در این گردهمایی شرکت داشت به جلوگیری از سخنانی که سبب خطر آفرینی به نظام و گفتگوهای صلح افغانستان گردد، تاکید می ورزد.

او میگوید برای انجام گفتگوهای صلح هیچ پیش شرطی نباید از سوی طالبان مطرح باشد، وی تاکید میکند که این گروه میتواند پیش شرط های شان را در جریان گفتگوهای صلح مطرح کنند:

" صلح یکی از اولویت های است که باید ما داشته باشیم. صلح با آغاز گفتگوها شده میتواند و برای انجام آن پیش شرط هایی ضرور نیست. طرف ها باید در میز رو در روی بنشینند و پیش شرط های شان را مطرح کنند. "

حزب حرکت اسلامی افغانستان بیشتر به تاخیر افتادن گفتگوهای صلح را نتیجه مدیریت نادرست این روند از سوی حکومت میداند.

سید حسین انوری رئیس این حزب به بحران اقتصادی، سیاسی، چند پارچه گی در نظام حکومت و نا امنی ها در کشور اشاره میکند و میگوید اگر مردم بسیج نشوند و طالبان بجای جنگیدن در برابر نیروهای امنیتی در کنار این نیروها ایستاده نشوند دسیسه های بیرونی مهار نخواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG