لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۲

نیویارک تایمز: دیوار مهربانی در کابل


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان دیوار مهربانی در نهایت به کابل هم رسید.

روزنامه می نویسد نظریه دیوار مهربانی بسیار یک عمل ساده است. یک دیواری را به رنگ آسمان آبی رنگ می کنند و بالای آن شعارهای را می نویسند. در دیواری که در کابل ساخته شده است این شعارها دیده می شود صلح، مهربانی و شاعری، اما شعاری دیگر هم دیده می شود " هر چیزی را که نیاز ندارید بگذارید، و چیزی را که نیاز دارید بردارد."

در دیوار میخ کوبیده شده است و مفکوره اینست که مردم لباس ها و دیگر اشیای را که ضرورت ندارند بر این میخ ها آویزان کنند تا نیازمندان آنرا بردارند.

مفکور دیوار مهربانی سال گذشته به شهر مشهد ایران رسیده و در ظرف سه ماه تمام ایران را فرا گرفت و حالا در شهرهای پاکستان و حتی جنوب چین شنجن رسیده است.

این مفکوره ماه گذشته به شهر مزار شریف رسید و دیواری برای جمع آوری کمک به نیازمندان ساخته شد، اما در افغانستان این مفکوره با سرعت تکثیر کرد و به لشکرگاه، هرات، فاریاب، تخارو، بغلان، رسید و شهر کندز که سال گذشته موقتاً تحت تصرف طالبان در آمده بود، 4 دیوار مهربانی دارد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دیوار مهربانی برای اهدا کننده و گیرنده احساس خوبی و آرامش می دهد یعنی کسانی که دارند خوشحال می شوند از اینکه به همنوع خود کمک کرده اند، و نیازمندان بخاطری اینکه اشیای مورد نیاز خود را رایگان و بدون منت بدست می آورند، راحت می شوند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان چین ایجاد کننده صلح در جنوب آسیا می باشد.

نشریه به نقش چین در پروسه صلح افغانستان اشاره نموده می نویسد که چین تا اواخر در سیاست های منطقه آن قدر فعال نبود، ولی اکنون در پروسه صلح افغانستان یکی از مهمترین مهره ها بشمار می رود.

به نوشته روزنامه، دلیل اینست که چین هم با حکومت افغانستان، هم با حکومت پاکستان و هم با طالبان روابط قابل اعتماد دارد.

رئیس جمهور اشرف غنی بعد از گرفتن قدرت اولین سفر رسمی سیاسی خود را به چین انجام داد و چین برای حفظ امنیت خود و جلوگیری از سرازیر شدن مواد مخدر افغانستان به این کشور روابط حسنه را با حکومت افغانستان حفظ کرده و میلیاردها دالر سرمایه گذاری را در افغانستان مد نظر گرفته است.

با پاکستان چین روابط 60 ساله ستراتیژک دارد و این کشور دوست همیشگی پاکستان بشمار می رود.

با طالبان هم چین در سال های 1990 وقتی که آنها در افغانستان قدرت را در دست داشتند، روابط خوب را حفظ کرده و دلیل این بود که طالبان آزادی خواهان ایغور را که برای تعلیم به افغانستان می روند، تحت نظر داشته باشد و نگذارد که آنها به سرحدات چین داخل شوند و نا آرامی ایجاد کنند.

XS
SM
MD
LG