لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

سرخط: آیا پاکستان برای تأمین صلح در افغانستان متعهد است؟


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتری مطالب و تبصره های خود را به پروسه صلح و اختلافات اخیر میان جمعیت اسلامی و جنبش اسلامی در شمال افغانستان اختصاص داده اند.

سرنوشت

روزنامه غیر دولتی سرنوشت در مطلبی تحلیلی نوشته است که صلح در انحصار حلقات داخلی قرار دارد.

نویسنده مطلب نوشته که صلح نیاز افغانستان است اما برخی حلقاتی وجود دارند که منافع خود را در جنگ جستجو می کنند و نمی خواهند که با طالبان صلح شود.

به باور نویسنده مطلب، مخالفان صلح اکثراً مقامات حکومتی هستند و هراس دارند که اگر حزب اسلامی به رهبری حکمتیار و طالبان مسلح در حکومت شامل شوند سهم آنان کمتر خواهد شد.

هر چند نویسنده در مورد حلقات مخالف صلح در حکومت جرییات ارایه نکرده، اما نوشته است که عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ گفته است که هیچ معامله در روند صلح صورت نخواهد گرفت.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در سرمقاله اش پرسیده است که آیا پاکستان برای تأمین صلح در افغانستان متعهد است؟

سرمقاله نویس به اظهارات اخیر صدراعظم پاکستان اشاره کرده که گفته است، اسلام آباد با پروسه صلح افغانستان همکاری صادقانه می کند اما نویسنده سرمقاله نوشته که افغان ها از همکاری پاکستان راضی نیستند.

در سرمقاله آمده است که پاکستان در حالی از همکاری با پروسه صلح عقب نشینی کرده که سرتاج عزیز مشاور صدراعظم این کشور پیش از این گفته که آنان بر طالبان نفوذ داشته و رهبران طالبان در پاکستان به سر می برند.

اطلاعات روز

روزنامه غیر دولتی اطلاعات روز در مورد اختلافات میان هواخواهان عبدالرشید دوستم و عطا محمد نور اشاره کرده و گفته است که موج تازه چالش ها در شمال افغانستان.

روزنامه نوشته است که اختلافات میان طرفداران دوستم و نور رنگ قومی گرفته و این موضوع بسیار جدی و نگران کننده است.

روزنامه در مطلب جداگانه خواست جنرال دوستم از هوا خواهانش را نیز به نشر رسانده که گفته است باید به تظاهرات صلح آمیز شان پایان دهند.

کابل پُست

روزنامه غیر دولتی کابل پُست در صفحه نخست اش نوشته است، رئیس جمهور توان پایان دادن به اختلافات و خشونت میان طرفداران جنبش و جمعیت را ندارد.

در مطلب آمده است که تا حالا این خشونت ها منجر به کشته و زخمی شدن شش تن گردیده و رئیس جمهور هیئتی را برای پایان دادن به این تنش ها گماشته است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG