لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

سادات: میکوشیم از طریق آگاهی عامه از فرار جوانان جلوگیری کنیم


کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ
کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ

این بار معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ تلاش های را از طریق علمای دینی، بزرگان قومی و نهاد های جامعه مدنی برای جلوگیری از رفتن غیرقانونی جوانان افغان به اروپا آغاز کرده است.

کمال سادات معین جوانان این وزارت روز شنبه به خبرنگاران گفت که برنامه آگاهی عامه به جوانان این ذهنیت را می دهد که ماندن شان در کشور به نفع آنان و کشور است.

وی گفت:
"ما از طریق دادن آگاهی عامه با تمام جوانان کار را آغاز کرده ایم که چگونه از طریق دادن آگاهی آنان را بفهمانیم که رفتن به دیگر کشورها سبب مرگ و مصیبت برای آنان شده و در آن جا برای شان پناه داده نمی شود و دوباره به افغانستان فرستاده می شوند."

وی همچنان گفت، آن عده از جوانان که دوباره به کشورعودت کرده اند در کنار فراهم نمودن زمینه کار برای شان سهولت های را در بخش های مختلف فراهم می سازند.
در حال حاضر افغانستان از جمله کشورهای است که پس از سوریه مقام دوم را از لحاظ مهاجرت در سطح جهان دارا است.

با آنکه برای جلوگیری از رفتن افغان ها به خارج از کشور از راه های غیر قانونی پیش از این برخی از برنامه های آگاهی عامه راه اندازی شده است، اما گفته می شود که این برنامه ها نتیجه موثر نداشته و روند رفتن افغان ها به خارج هنوز هم ادامه دارد.

شماری از جوانان به رادیو آزادی می گویند، هرگاه برای آنان در داخل کشور زمینه کار مساعد نگردد، راه اندازی برنامه های آگاهی عامه جلو رفتن آنان را به خارج گرفته نمی تواند.

دو تن از باشنده گان کابل در این مورد می گویند:
"عبدالرسول یعقوبی هستم چند سال می شود که به برنامه های آگاهی عامه مصروف هستند اما تا حال هیچ دست آوردی نداشته است، مهمتر از همه عمل است و از دولت هم همین امید داریم که برای جوانان زمینه کار و تعلیم را فراهم سازد."

"نام من شفیق شفق است، زمانیکه کار نباشد، مردم مجبور است که برای خود و فامیل خود یک چیزی پیدا کند زمانیکه اینجا کار پیدا نشود مردم مجبور است که اگر در بحر غرق می شوند و یا از هر راه که می روند حکومت برای جوانان کار را پیدا کند."

آنان همچنان بر حکومت انتقاد می کنند که تعهدات خود را در بخش ایجاد زمینه کار برایجوانان عملی نکرده است.

اما معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید که ستراتیژی را آماده کرده است که در کنار فراهم ساختن زمینه کار برای جوانان برخی سهولت ها را نیز برای آنان فراهم می سازد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG