لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

وزارت مالیه با آماده‌گی کامل در نشست بانک جهانی اشتراک می‌کند


در نشست بهاری بانک جهانی که در ماه آینده میلادی در واشنگتن برگزار می شود وزیر مالیه افغانستان به نماینده گی این کشور اشتراک می کند.

وزارت مالیه می گوید، در این نشست روی مسایل چون پیشرفت اقتصادی و ثبات مالی با بانک جهانی و کشورهای کمک کنند صحبت های مفصل خواهد شد.

اجمل عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، هیئت افغانی با آماده‌گی کامل در نشست بهاری بانک جهانی اشتراک می کند و انتظار می رود که این نشست بخاطر رشد اقتصاد افغانستان موثر واقع گردد:

" وزیر مالیه به نماینده گی از حکومت افغانستان با مسئولان بانک جهانی و با مسئولین صندوق وجهی بین المللی پول بحث می کنند تا در قسمت مسایل اقتصادی برای افغانستان بحث های همه جانبه داشته باشد. "

بانک جهانی در هر سال دو نشست عمومی دارد که یکی آن نشست عمومی سالانه و دیگر آن همان نشست بهاری می باشد.

هدف از نشست بهاری بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای است که از لحاظ اقتصادی با مشکلات مواجه هستند.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه کشور روز شنبه هنگام ملاقات با رئیس بانک جهانی گفته است که افغانستان در نشست بهاری بانک جهانی مسایل که در اولویت قرار دارد مطرح می نماید.

در عین حال شماری از کارشناسان اقتصادی بخاطر برگزاری نشست بهاری بانک جهانی خوشبین نیستند.

سیف الدین سیحون یکتن از این کارشناسان پیشنهاد می کند که حکومت باید بجای اتکا به کمک های خارجی به افزایش تولیدات و رشد منابع داخلی توجه بیشتر نماید:

" هیچ کشوری در زمین توسط کمک های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و کشورهای دیگر آباد نشده افغانستان نیز تا اخیر توسط این نهاد ها روی پیشرفت و توسعه را نمی بیند بدون بهره برداری از منابع خود بدون ذهنیت و داشتن یک دولت کار آمد که او عوامل و منابع ملی را برای توسعه اقتصادی مدیریت نماید. "

کارشناسان اقتصادی در حالی خواهان تمرکز بیشتر روی تولیدات داخلی هستند که در سال مالی 1394 عواید داخلی حکومت افغانستان از هدف تعین شده آن 22 درصد افزایش داشته است.

آقای سیحون می گوید، لازم است تا حکومت افغانستان روی تولیدات داخلی تمرکز بیشتر داشته باشد زیرا به گفته وی این مسئله سبب رشد اقتصادی کشور می گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG