لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

کندز: درگیری‌های اخیر بیش از دو هزار خانواده را بیجا ساخت


بر اساس گفته‌های مقامات در کندز، در اثر درگیری‌های یک هفته اخیر که میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت در ساحات مربوط به مرکز کندز، قریه‌جات آلچین و مناطق تلوکه صورت گرفته است، بیش از دو هزار خانواده از مناطق شان بیجا شده اند.

این بیجا شده گان میگویند که در نتیجه شلیک گلوله‌های سلاح‌های سبُک و سنگین نیروهای دولتی و طالبان مسلح مواشی و منازل مسکونی شان از بین رفته و خسارات هنگفت به مردم وارد گردیده است.

این بیجا شده گان هم اکنون در دشت آبدان در تعمیر تازه اعمار شده پوهنتون کندز و همچنان در فضای باز به سر می‌برند، آنان می‌گویند مدت چهار روز است که در دشت آبدان با فامیل‌های شان زنده‌گی میکنند و تا اکنون به جز آب و نان خشک دیگر مواد خوراکی و غیر خوراکی برای شان نرسیده است.

شماری از این بیجا شده گان در گفت‌وگو با رادیو آزادی از دولت میخواهند، هرچی عاجل مناطق آنان را از وجود طالبان مسلح تصفیه نمایند، تا مردم بیجا شده دوباره به قرا و قصبات شان بروند و به کشت زارهای زراعتی خود رسیده‌گی کرده بتوانند.

چند تن آنها در مورد مشکل خود گفتند:

" از اثر جنگ مردم دوازده مسجد آواره شده اند و به دشت آبدان آمده اند و با مشکلات زیاد روبرو هستند. "

" ما از مناطق آلچین سرک بالا و آلچین سرک پایین بیجا شده ایم و در اینجا در زمین سخت و هوای آزاد به سر می بریم و کدام البسه و مواد خوراکه هم نداریم. "

" از منطقه تلوکه بیجا شدیم تمامی هست و بودیم در نتیجه اصابت مرمی های دیسی و توپ تخریب شده و چهار گاو داشتم کشته شده و خانه ام به خاک یکسان شده در به در شدیم. "

با این حال اسدالله عمرخیل والی کندز در محلی که این بیجا شده گان تجمع کرده اند، به رسانه ها گفت که تلاش برای جمع آوری کمک ها جریان دارد و به زودی کمک های بیشتری برای این بیجا شده گان توزیع خواهد شد:

" امروز تمامی ارگانهای مربوطه به اینجا آمده اند و این فامیل ها را سروی کرده اند و به زودی همرای این بیجاشده گان کمک های لازم صورت میگیرد. "

به گفته این بیجا شده گان اگر جنگ به همین منوال ادامه یابد ممکن تمامی فصل‌های زراعتی شان طعمه شعله‌های جنگ خواهد شد.

شایان ذکر است که پیش از این، مسئولان اداره عودت کننده گان و مهاجرین ولایت کندز گفته بودند، که در اثر درگیرهای قبلی در این ولایت نزدیکی به بیست هزار خانواده از ساحات مختلف کندز بیجا شده اند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG