لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

اندرابی: "ISI" مطلق از طالبان حمایت می‌کند


مسعود اندرابی سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی
مسعود اندرابی سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی

در حالیکه تهدیدات امنیتی هم اکنون در شماری از ولایات افغانستان وجود دارد، ریاست عمومی امنیت ملی میگوید، حملات طالبان مسلح در شش ماه آینده شدت خواهد یافت.

مسعود اندرابی سرپرست این ریاست میگوید، پاکستان طالبان مسلح را برای بیشتر ساختن جنگ در افغانستان تشویق میکند.

آقای اندرابی که به روز دوشنبه در نشست استجوابیه ولسی جرگه صحبت میکرد گفت شبکه استخبارات پاکستان به گونه کامل از طالبان مسلح حمایت میکند.

آقای اندرابی افزود:

"طالبان میخواهند جنگ را در ابعاد نظامی و سیاسی در بهار و تابستان جاری سازند، سازمان استخباراتی پاکستان مطلق از آنان حمایت میکند و آنان را برای تکثیر جنگ برای رفتن در افغانستان و تداوم عملیات برای تسخیر اراضی که به آن دست نخواهند یافت تشویق میکند."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش سرتاج عزیز مشاور روابط بین‌المللی پاکستان گفته‌است که سران طالبان با داشتن امکانات در پاکستان زنده‌گی میکنند.

این درحالیست که همواره انتقادات زیادی از مداخله پاکستان در جنگ افغانستان وجود داشته است.

شماری هم افزایش نا امنی و ادامه درگیریها در جنوب و به خصوص در ولایت هلمند را به پاکستان ربط داده میگویند که این کار به دلیل دست یافتن به اهداف آن کشور صورت میگیرد.

در همین حال تاج محمد جاهد سرپرست وزارت داخله افغانستان در این نشست بدتر شدن اوضاع امنیتی در کشور را پذیرفت اما گفت که تدابیر لازم برای آن گرفته شدهاست.

با آنکه دو مقام امنیتی از شدت یافتن حملات در این سال سخن میزنند اما یک مقام دیگر امنیتی افغان وضعیت در سال پیشرو را قابل نگرانی نمیداند.

قدم شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح افغانستان که در نشست استجوابیه ولسی جرگه افغانستان حضور داشت گفت وضعیت امنیتی در سال جاری بهتر از سال گذشته خواهد بود.

آقای شهیم می‌گوید:

"اطمینان می‌دهم که نیروهای امنیتی و دفاعی شما در خدمت مردم افغانستان بوده و از هیچ نوع سعی و تلاش دریغ نخواهند کرد، انشاالله سال ۱۳۹۵ سال بهتر و مطمئن‌تر از سال گذشته خواهد بود هیچ‌گونه تشویش و نگرانی نداشته باشید."

نگرانی‌ها از بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان، در حالی در نشست استجوابیه ولسی جرگه مطرح گردید که شورای ملی افغانستان حین برگزاری این جلسه شاهد اصابت سه راکت بود.

عبدالغفار غورځنگ سرپرست امنیتی شورای ملی به رادیو آزادی گفت که این رویداد تلفات جانی در پی نداشته اما به ساختمان خسارات وارد شده‌است.

برخی از وکلا با انتقاد از این وضعیت گفتند با آنکه ارگان‌های امنیتی از تأمین امنیت کشور اطمینان میدهند؛ اما نتوانستند تا جلو حمله راکتی بر ساختمان این شورا را بگیرند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG