لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

سیگار توانسته در مصارف امریکا 946 میلیون دالر صرفه جویی کند


اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود می نویسد سرمفتش خاص مصارف بازسازی امریکا در افغانستان جان سوپکو از جنگ علیه مافیا برای تامین عدالت در افغانستان موظف شده است.

به نوشته روزنامه از آغاز کار اداره مفتش خاص بازسازی امریکا در افغانستان این اداره توانسته است در مصارف امریکا در افغانستان 946 میلیون دالر صرفه جویی کند. امریکا در 13 سال گذشته 113 میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان مصرف کرده است که بیشتر از مصرف بازسازی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم می باشد.

روزنامه اندیپندنت می افزاید آقای سوپکو در سیستم قضایی امریکا یکی از افرادی بود که در مبارزه علیه مافیا دست داشت و از آنجا برای از بین بردن فساد در مصارف امریکا در افغانستان موظف شد.

در مصاحبه خاصی که با روزنامه اندیپندنت داشت آقای سوپکو گفته است که جنگ با فساد در افغانستان با جنگ علیه مافیا یا جنایت منظم تفاوت دارد.

به گفته وی در جنگ علیه جنایت و مافیا تمام سیستم عدلی امریکا با جنایت می جنگید، در حالی که در افغانستان سیستم عدلی بهترین سیستمی می باشد که می توان آن را با پول خرید.

اما به نوشته روزنامه اندیپندنت آقای سوپکو گفته است که در افغانستان با ده ها قاضی، څارنوال و پولیس پاک و صادق رو به رو شده است که می خواستند با اخلاص کار کنند، اما آنها تهدید شده یا به قتل رسیده و یا از صحنه خارج شده اند.

به گفته او بخشی از این مشکل در ترتیب مصارف امریکا در افغانستان بوده و بخشی دیگر اینست که افراد مسئول هیچگاه به حساب دهی کشانده نشده اند. در رابطه با مقدار پول های هدر رفته امریکا در افغانستان گفته است که این مقدار به میلیارد دالر می رسد، ولی ارقام دقیق را نداده است.

گاردین

روزنامه دیگر چاپ بریتانیا گاردین در شماره اخیر خود موضوع کشته شدن یک نوجوان افغان را در نزدیکی قرارگاه بگرام توسط سربازان امریکایی عنوان قرار داده و نوشته است عساکر امریکایی به این نوجوان افغان از برج امنیتی چندین بار هشدار دادند، ولی او به این هشدار ها توجه نکرد.

روزنامه می افزاید مردم محل بخاطر کشته شدن این نوجوان به محل جمع شدند و دست به اعتراض زدند، اما به گفته قوماندان امنیه ولایت پروان وقتی که شرایط کشته شدن این پسر به آنها واضح شد، همه بخانه های خود برگشتند.

مقامات می گویند این نوجوان یک چیزی را حمل می کرد که به اسلحه ماشیندار شبیه بود.

روزنامه می افزاید، مقامات امریکایی و مقامات افغان گفته اند در مورد این حادثه که روز دوشنبه رخداده است تحقیقات جریان دارد.

XS
SM
MD
LG