لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

آزار و اذیت مهاجرین افغان در پاکستان پس از حملات بمبی


وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید، حکومت پاکستان باید به موضوع مهاجرین دید بشری داشته باشد و آن را از مسایل سیاسی دور نگهدارد.

پس از نشر گزارش‌ها در مورد زندانی ساختن و آزار افغان‌ها در پاکستان وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید که تا هنوز در مورد اخراج اجباری و اذیت آنان کدام اطلاع رسمی بدست نیاورده است.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید، بررسی‌های آنها در رابطه به گزارش‌های مبنی بر زندانی شدن مهاجرین افغان آغاز گردیده و اگر در این رابطه کدام مشکل وجود داشته باشد این وزارت در تفاهم با پاکستان آن را حل می‌کند.

وی گفت:

" اگر چه تا هنوز کدام موضوع رسمی با ما شریک ساخته نشده که به چه تعداد افغان‌ها در آنجا زندانی شده‌اند اما اگر چنین یک کاری باشد وزارت امور مهاجرین هر چه زودتر اقدام می‌کند و دوباره قسمیکه در گذشته آنها رها شده‌اند باز هم آنها را رها می‌سازد. ما تحقیق می‌کنیم، می‌بینیم اگر مشکلی وجود داشت و اگر آنها در توقیف خانهها بودند هر چه زودتر اقدام می‌کنیم."

آقای میاخیل روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در گذشته‌ها پس از حملات تروریستی در پاکستان افغان‌ها در آن کشور اذیت و حتی زندانی می‌شدند، اما پس از حمله اخیر در لاهور تا هنوز همچو خبری را دریافت نکرده‌اند.

در نتیجه حمله انتحاری در لاهور پاکستان نزدیک به 70 تن کشته شدند
در نتیجه حمله انتحاری در لاهور پاکستان نزدیک به 70 تن کشته شدند

روز یکشنبه هفته جاری در نتیجه حمله انتحاری در لاهور پاکستان نزدیک به ۷۰ تن کشته و بیش از ۳۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

گفته می‌شود که پس از این حمله پولیس پاکستان بیش از ۵ هزار تن را بازداشت کرد.

رانا ثناالله یک وزیر ایالتی پنجاب روز سه شنبه گفت، از جمله ۵ هزار فرد بازداشت شده ۲۱۶ تن آنها در توقیف باقی مانده‌اند و دیگران همه آزاد شدند.

گزارش‌ها می‌رسانند که در میان افراد بازداشت شده مهاجرین افغان نیز شامل هستند.

همچنان در اثر حملۀ افراد مسلح که به تاریخ ۱۶ دسمبر سال ۲۰۱۴ بالای یک مکتب نظامی در شهر پشاور صورت گرفت، ۱۵۱ تن کشته شدند که ۱۳۴ تن از آنها شاگردان مکتب بودند.

حمله خونین بالای یک مکتب نظامی در پشاور خانواده های زیاد را به ماتم نشاند.
حمله خونین بالای یک مکتب نظامی در پشاور خانواده های زیاد را به ماتم نشاند.

حمله خونین پشاور نه تنها خانواده‌های قربانیان را در سوگ فرزندان شان نشاند، بلکه مهاجرین افغان را که در پاکستان زندگی می‌کنند نیز به گونه‌های مختلف متضرر ساخت.

مهاجرین افغان که پیش از این هم از پولیس پاکستان چندان دل خوش نداشتند، پس از این حمله با آزار و اذیت بیشتر مواجه شدند و حتی صدها تن از این کشور اخراج گردیدند.

بعد از این حادثه، روند بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان افزایش یافت. مهاجرین افغان علت افزایش بازگشت داوطلبانۀ شان را به کشور، تشدید آزار و اذیت حکومت پاکستان پس از حمله بر مکتب شهر پشاور خوانده بودند.

گروه تحریک طالبان پاکستانی در آنزمان با پذیرفتن مسئولیت این حمله، آنرا عکس‌العمل در برابر عملیات‌های نظامی اردوی پاکستان علیه این گروه خوانده‌بود.

از سوی دیگر، در شماری از رسانه‌های چاپی افغانستان گفته شده که روز سه شنبه ۱۸۸ مهاجر افغان که در ایالات خیبر پشتونخواه زندگی می‌کردند، بگونه اجباری به افغانستان برگردانده شده‌اند.

از سوی هم حفیظ احمد میاخیل می‌گوید که وزیر امور مهاجرین افغانستان در آینده نزدیک بخاطر حل مشکلات افغان‌های مقیم پاکستان به آن کشور سفر خواهد کرد.

در همین‌حال «UNHCR» یا ادارۀ سازمان ملل متحد در امور مهاجرین می‌گوید، پاکستان نباید مهاجرین افغان را که در قضایای تروریستی شامل نیستند، بازداشت و یا هم اذیت نماید.

"UNHCR": پاکستان نباید مهاجرین افغان را که در قضایای تروریستی شامل نیستند، بازداشت و یا هم اذیت نماید.
"UNHCR": پاکستان نباید مهاجرین افغان را که در قضایای تروریستی شامل نیستند، بازداشت و یا هم اذیت نماید.

نادر فرهاد سخنگوی این اداره در کابل به رادیو آزادی گفت:

"هر گاه افغان‌های که بدون ثابت شدن جرایم شان در یک حمله انتحاری بازداشت می‌شوند مطمیناً بعد از یک دوره کوتاه مدت و مداخله «UNHCR» آر آنها رها شده‌اند تقاضای ما همیشه این بوده که افغان‌های که خود قربانی تروریزم هستند و در پاکستان زندگی می‌کنند هر گاه دخیل در قضایا نباشند، نباید بازداشت شوند."

در همین‌حال هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید، کشورهای همسایه بخصوص پاکستان می‌خواهد با آزار و اذیت مهاجرین افغان حکومت افغانستان را تحت فشار قرار دهد.

نجیبه حسینی نایب منشی این جرگه می‌گوید، پس از هر حمله انتحاری در پاکستان حکومت آن کشور بخاطر آرام نگهداشتن ذهنیت مردم خود با مهاجرین افغان برخورد نادرست می‌نماید.

به گفته خانم حسینی، این وظیفه حکومت افغانستان است که به گونه جدی این مسئله را با مقامات پاکستانی در میان بگذارد و مشکلات مهاجرین افغان را به طور اساسی حل کند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG