لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

امریکا خواهان برگزاری نشست شورای امنیت در مورد ایران شد


ایالات متحدۀ امریکا و سه متحد این کشور برای پاسخ دهی به آزمایش‌های راکتی اخیر ایران، خواهان برگزاری یک نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شده‌اند.

مسکو و تهران باور دارند که آزمایش‌های راکتی اخیر ایران مغایر قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست که پس از توافق اتمی ایران و غرب تصویب شده‌است.

درین قطعنامه از ایران خواسته شده تا هرگونه آزمایش راکتی را که توانایی حمل اسلحه اتمی را داشته باشد، انجام ندهد.

اما امریکا، فرانسه، بریتانیا و جرمنی به این باور اند که ایران ازین قطعنامه تخطی کرده‌است.

در نامه مشترک این چهار کشور که خبرگزاری اسوشیتد پرس به آن به روز سه شنبه دست یافت، آزمایش‌های راکتی ایران "بیثبات کننده و تحریک آمیز" خوانده شده‌است.

درین نامه آمده است: "راکت بالستیک میان برد شهاب ۳ و راکت بالستیک کوتاه برد قیام ۱ که توسط ایران شلیک شدند، به گونه انکار ناپذیر قادر به حمل اسلحه اتمی هستند."

در نامه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده که در باره مسئله "پاسخ مناسب" به تخطی ایران از عملی ساختن تعهداتش در چهارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ بحث کند.

سمنتا پاور، سفیر امریکا درین سازمان در جریان همین ماه میلادی گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید مسئولیت خود را انجام بدهد.

او با اشاره به آزمایش راکتی ایران چنین گفت:

"اینها «راکتها» طوری طراحی شده‌اند که توانایی حمل اسلحه اتمی را دارند. این نیازمند یک پاسخ شوراست. این شورا «شورای امنیت سازمان ملل متحد» نیاز دارد تا مسئولیتاش را انجام بدهد."

ایران آزمایش راکت‌های بالستیکاش را مغایر قطعنامه سازمان ملل متحد نمی‌داند، زیرا به گفته مقام‌های ایران، راکت‌های بالستیک ماهیت دفاعی دارد و قادر به حمل کلاهک هسته‌یی نیستند.

جواد ظریف از آزمایش راکت های بالستیک ایران دفاع کرد
جواد ظریف از آزمایش راکت های بالستیک ایران دفاع کرد

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز دو هفته پیش از آزمایش راکت‌های بالستیک کشورش دفاع کرد و افزود:

"ما ازین راکت‌ها علیه هیچ‌کس استفاده نمی‌کنم به جز دفاع از خود ما و ما کسانی را به چالش می‌کشیم که برنامه میزایل‌های ما را زیر سوال می‌برند. "

در نامه امریکا، فرانسه، بریتانیا و جرمنی از بان کی مون، منشی عمومی سازمان ملل متحد خواسته شده تا اعلام کند که آزمایش‌های راکتی ایران تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده‌است.

درین نامه همچنان تهدیدات ایران علیه اسرائیل محکوم شده‌است.

گزارش: احمد ژکفر احمدی

XS
SM
MD
LG