لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

خامنه ای: مذاکرات نه، بلکه راکت ها کلید آینده ایران است


رهبر مذهبی ایران می گوید، مذاکرات نه، بلکه راکت ها کلید آینده کشورش است. این اظهارات آیت الله علی خامنه ای در صفحه انترنتی رسمی وی به نشر رسیده است.

اظهارات رهبر مذهبی ایران در صفحه انترنتی رسمی وی، زمانی به نشر می رسند که قدرت های جهان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته اند که امکان یک پاسخ را به آزمایشات راکت های بالستیک ایران مطالعه کند.

رهبر مذهبی ایران در این اظهارات همچنان گفته است که او آمادهء حمایت تلاش ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای انکشاف راکت های بالستیک می باشد. او گفت، اگر جمهوری اسلامی در تلاش مذاکرات باشد و قدرت دفاعی نداشته باشد، حتی در برابر کشور ضعیف هم مجبور به عقب نشینی خواهد شد.

خامنه ای موافقتنامه ماه جولای سال 2015 میلادی ایران با غرب را در مورد کاهش برنامه های اتمی اش در بدل رفع تعزیرات پذیرفت، اما گفت که این موافقتنامه نمی تواند به ادامه روابط بیشتر با غرب منجر شود و تهران برای حفظ و انکشاف قابلیت های نظامی خود انحراف ناپذیر است.

آزمایش های اخیر راکت های بالستیک توسط ایران انتقاد های شدید امریکا، فرانسه، بریتانیا و جرمنی را به دنبال داشت. زیرا به گفته آنها این راکت ها توانایی انتقال اسلحه اتمی را دارند.

در گزارش که از سوی این چهار کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاده شده آزمایشات راکت های بالستیک ایران را "بی ثبات کننده و تحریک آمیز" خوانده اند.

بانکی مون سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه در حاشیه یک کنفرانس در شهر ژینو سویس صحبت می کرد گفت، ایرانی ها خارج از شرایط موافقتنامه با کشور های مقتدر جهان دست به پرتاب راکت های بالستیک زده اند:

" واقعیت است که این گونه اقدامات باعث نگرانی ها می گردند. اما این که چگونه تعزیرات و چه نوع تدابیر باید اتخاذ شود، به تصمیم اعضای شورای امنیت ارتباط می گیرد. آنها کسانی اند که می توانند، تحلیل کنند که آیا پرتاب راکت های بالستیک تخطی از نورم ها و شرایط قطعنامه شورای امنیت خواهد بود و یا چه نوع تدابیر باید گرفته شوند. من توقع دارم که شورای امنیت این موضوع را بطور محتاطانه بحث خواهد کرد. "

اما روسیه از ایران حمایت کرده و گفته است آزمایش راکت های ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایر نیست.

ایران این ادعا را که راکت های آن می توانند اسلحه اتمی را انتقال بدهند، رد می کند.

XS
SM
MD
LG