لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

افزایش مخالفت‌های سیاسی در برابر حکومت افغانستان


روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر خود در مورد افزایش مخالفت‌های سیاسی با حکومت افغانستان مطلبی را به نشر رسانده که در بخش آن می‌نویسد، حکومت وحدت ملی افغانستان در جریان حاکمیت خود با مشکلات تازه دست به گریبان شده است، یعنی حامیان سابق آن به مخالفت با آن برخواسته و می‌گویند که دیگر حکومت صلاحیت و توانایی ندارد و باید از نو انتخابات در این کشور صورت بگیرد.

واشنگتن پُست

واشنگتن پُست از قول وزیر مالیه سابق افغانستان انوار الحق احدی که در جریان انتخابات از حامیان جدی رئیس جمهور اشرف غنی بشمار می‌رفت، نوشته است که می‌گوید اجراآت حکومت وحدت ملی عواقب فلاکتباری برای افغانستان داشته است.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود موضوع تعهدات رئیس جمهور امریکا بارک اوباما در قبال افغانستان را عنوان قرار داده و مطلبی را به نشر رسانده است.

در این مطلب از قول جفری گولدبرگ مشاور رئیس جمهور اوباما آمده است که می‌گوید باراک اوباما بعد از رئیس جمهور شدن و رفتن به قصر سفید تعهد نمود که سربازان امریکایی را از عراق و افغانستان بیرون می‌کند.

این تعهدات وی از شاخص‌های سیاست خارجی امریکا تعیین گردید و همیشه در مورد آن صحبت می‌شد.

به نوشته فارن پالیسی نصف سخنان گولدبرگ درست ثابت شده اند زیرا رئیس جمهور اوباما با رسیدن به قدرت تصمیم گرفت که قوای کشورش را از عراق خارج می‌کند.

اما در رابطه با افغانستان این چندان واضح نیست که اوباما چنین سخنان را بیان کرده است.

بر عکس، رئیس جمهور اوباما جنگ افغانستان را جز کمپاین انتخاباتی خود ساخته بود و آنرا جنگ خوب می‌نامید.

فارن پالیسی می‌افزاید اوباما در سال 2007 گفته بود امریکا باید در جبهه مرکزی جنگ علیه القاعده یعنی افغانستان و پاکستان تمرکز نماید و در اینجا تلاش‌ها را بیشتر بسازد تا تروریستان را در جایی سرکوب نماید که ریشه عمیق دارند.

اوباما در سال 2008 در کمپاین انتخاباتی خود گفته بود که بحیث رئیس جمهور او به جنگ علیه القاعده و طالبان اولویت خواهد داد به گفته او این جنگ یک جنگی هست که باید در آن پیروز شوند.

به نوشته فارن پالیسی رئیس جمهور اوباما با رئیس جمهور شدن در مورد ارسال دو لوای دیگر جنگی به افغانستان و یک میلیارد دالر کمک بیشتر به این کشور تعهد نمود.

XS
SM
MD
LG