لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

نزدیک شدن دو گروه طالبان، پروسه صلح را تسریع خواهد بخشید


گروه طالبان مربوط به ملا محمد اختر منصور می گوید یکی از رهبران مهم طالبان ملا عبدالقیوم ذاکر که از این گروه جدا شده بود تعهد کرده است که دوباره با آن همراه می شود.

نظر به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس با این عمل اختلافات در بین طالبان برای صلح احتمالی با حکومت افغانستان کاهش می یابد.

ملا ذاکر در تابستان سال گذشته بعد از اعلان فوت رهبر سابق طالبان ملا محمد عمر با رهبری ملا اختر محمد منصور مخالفت خود را اعلان کرده بود.

دو رهبر طالبان ملا محمد غوث که در حکومت طالبان وزیر خارجه آنها بود و ملا گل رحمان سلیم که عضو شورای آنها می باشد به اسوشیتد پرس گفته اند ملا ذاکر در اواخر موافقه کرده است که اختلافات خود را با ملا منصور خاتمه میدهد.

ملا منان نیازی سخنگو و معاون گروه دیگر طالبان تحت رهبری ملا محمد رسول به رادیو آزادی گفت که او هم آوازه ها را در مورد ملا ذاکر شنیده است اما این خبرها حقیقت ندارند:

" ما هم این آوازه ها راشنیدیم. چند روز پیشتر آوازه گرفتاری ملا محمد رسول را اعلان کردند، و حالا یکجا شدن این دوستها را با کابینه منصور اعلان کردند. ولی اینها پروپاگندیست خلاف شورای عالی امارت اسلامی افغانستان. "

ملا نیازی افزود این خبرها تبلیغات کشورهای همسایه میباشد. در ماه گذشته رسانه های پاکستانی خبر بازداشت ملا رسول را نشر نمودند، ولی اسلام آباد این خبرها را تایید نکرد.

ملا منان نیازی سخنگو و معاون گروه دیگر طالبان تحت رهبری ملا محمد رسول به رادیو آزادی گفت که او هم آوازه ها را در مورد ملا ذاکر شنیده است اما این خبرها حقیقت ندارند.
ملا منان نیازی سخنگو و معاون گروه دیگر طالبان تحت رهبری ملا محمد رسول به رادیو آزادی گفت که او هم آوازه ها را در مورد ملا ذاکر شنیده است اما این خبرها حقیقت ندارند.

ملا ذاکر سابق رئیس کمیسیون نظامی طالبان بود و بعد از سقوط رژیم طالبان در سال 2001 مدتی را در زندان گوانتانامو سپری کرد.

به نوشته خبرگزاری اسوشیتد پرس ملا ذاکر در گذشته هم اختلافات شدید با ملا منصور نداشت و طرفداران وی بیشتر در ولایت هلمند فعال می باشند، جایی که تمام گروه های طالبان بخاطر درآمد گزاف از درک مواد مخدر می خواهند در آن نفوذ داشته باشند.

طرفداران ملا محمد رسول بیشتر در شرق افغانستان فعال هستند و در اواخر چنین خبرها نشر شده است که یک تعداد از طالبان در ولایت کندز با گروه ملا رسول همراه شده اند.

در هرات از چند هفته به این سو بین طرفداران ملا محمد رسول و ملا اختر محمد منصور جنگهای شدید دوام داشت که فعلاً این جنگها کمتر شده است ولی در این منطقه هنوز هم گاه گاهی بین دو طرف برخورد صورت می گیرد.

گزارش: سید سمیع عباس

XS
SM
MD
LG