لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

رسانه های جهان روی بحران پناهجویان افغان نوشته اند...


بحران پناهجویان افغان توجه شماری از رسانه های جهان را به خود جلب کرده است.

نشریه انترنتی ای بی سی آنلاین ABC Online در یک مقاله تازه نوشته که اتحادیه اروپا پلان باز گرداندن هشتاد هزار پناهجوی افغان را ارائه کرده است.

به نوشته نشریه، هزاران تن از افغان ها در کنار پناهجویان سوریه که میخواستند در اروپا پذیرفته شوند، با سرنوشت نا معلومی دست و پنجه نرم میکنند.

حکومت افغانستان مخالف باز گرداندن این پناهجویان است و میگوید که مصونیت آنها را تضمین کرده نمیتواند.

ای بی سی آنلاین به نقل از حفیظ احمد میاخیل سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان مینویسد که گفته است: نمیتوانند زمینه زندگی و سرپناه را برای چنین یک کتله بزرگ فراهم کنند.

به گفته آقای میاخیل، حکومت افغانستان مخالف اخراج اجباری افغان هاست زیرا وضعیت در کشور شان مناسب نیست.

به نوشته نشریه ای بی سی آنلاین، در دوازده ماه گذشته طالبان به مناطقی دست یافتند که در گذشته امنیت آن مناطق از سوی نیرو های بین المللی تامین میشد و در نهایت نا امنی ها باعث گریز 250 هزار افغان از کشور شان شد.

نشریه به نقل از مارک باودین معاون نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان هم نوشته است که میگوید: افغانستان یکی از کشور هایست که بیشترین تلفات غیرنظامیان را در نتیجه انفجار بمب های کار گذاری شده تجربه میکند.

به گفته آقای باودین، افغان ها با وجود روبرو بودن با بحران، در حال حاضر تحت شعاع سوریه قرار گرفته اند.

ای بی سی آنلاین مینویسد که افغانستان در حال حاضر هفتاد در صد متکی به کمک های خارجی است و به نقل از معاون نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان، حل مشکل هشتاد هزار پناهجو در یک زمان خیلی دشوار است.

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز در مورد ایجاد کتابخانه ها در جنوب افغانستان به ابتکار یک جوان افغان، مطلبی را نشر کرده است.

به نوشته مقاله نویس، یکی از این کتابخانه ها در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار در یک اتاق موقعیت دارد و در آن حدود یک هزار و شش صد کتاب وجود دارند.

نیویارک تایمز در ادامه می نویسد: پنجوایی از ولسوالی های است که در دهه نود میلادی، طالبان در آنجا فعالیت های شانرا آغاز کردند و این منطقه به خاطر جنگ ها به یک میدان فاجعه مبدل شده است.

در مقاله، نام های شماری از شاگردان هم ذکر شده که از این کتابخانه ها استفاده میکنند. روزنامه نیویارک تایمز نوشته که یک تن به نام مطیع الله ویسا، این کتابخانه را ساخته است.

به گفته روزنامه، اداره آقای ویسا به وسیله رسانه ها و شبکه های اجتماعی جمع آوری کتاب را آغاز کرد و توانست بیست هزار کتاب را به دست آورد.

در شبکه های اجتماعی تصاویر از جریان توزیع کتاب ها را گذاشته اند که در آن از همکاری این شبکه ها سپاسگزاری شده است.

به وسیله همین کتاب در برخی ولایت های دیگر، هفت کتابخانه ساخته شده اند که هلمند، قندهار، خوست، کنر و وردک موقعیت دارند.

XS
SM
MD
LG