لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

اوچقون: امیدواریم در نشست آینده با حزب اسلامی به توافق برسیم


پس از رسیدن به هفتاد درصد توافق روی موارد اختلافی با هیئت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، شورای عالی صلح می گوید امیدوار است در هفته پیشرو به نتیجه دلخواه دست یابد.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت اختلافات باقی مانده در حدی نیست که مذاکرات را به بن بست بکشاند:

" هیئت شورای عالی صلح در یک نشست خودمانی دیروز نظریات هر دو طرف را مورد بررسی قرار داد، تفاوت دیدگاه های دو طرف چندان جنجالی نبود و این گزارش فردا با هیئت رهبری شورای عالی صلح مطرح میشود و در جریان هفته آینده با هیئت حزب اسلامی در کابل نشست خواهیم داشت و امیدواریم که این نشست آخرین نشست بوده و ما یک توافق مطلوب دست پیدا بکنیم. "

قرار است سومین دور مذاکرات صلح با حزب اسلامی در هفته پیشرو در کابل انجام شود.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح

قبل از این نماینده های شورای عالی صلح افغانستان با هیئت حزب اسلامی روی یک مسوده در سه فصل و بیست و شش ماده بحث کرده و هفتاد درصد به توافق رسیده اند.

جزئیات در رابطه به موارد این مسوده با رسانه ها شریک ساخته نشده است.

هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار حدود پانزده روز قبل به هدف آغاز مذاکرات صلح وارد کابل شد و تا کنون دو دور گفتگوها را انجام داده است.

شورای عالی صلح بدین باور است که پیوستن حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به پروسه صلح، سایر مخالفین مسلح را تشویق می کند تا با این پروسه یکجا شوند.

با آنکه گفته میشود ممکن حزب اسلامی تقاضا های را بخاطر سهیم شدن در قدرت به حکومت افغانستان مطرح کرده باشد اما شورای عالی صلح این مسئله را شایعات میخواند.

اما شماری از آگاهان می گویند صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار نمی تواند مصالحه کامل را در افغانستان به میان بیاورد اما می تواند تنش ها را در برخی مناطق کاهش دهد.

برخی آگاهان می گویند صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار نمی تواند مصالحه کامل را در افغانستان به میان بیاورد
برخی آگاهان می گویند صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار نمی تواند مصالحه کامل را در افغانستان به میان بیاورد

محب الله شریف یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت: " بوجود آمده صلح میان دولت و حزب اسلامی تنش های را که در برخی مناطق که حزب اسلامی در آنجاها قوی است ممکن کاهش میدهد، اما بشکل کلی نمی تواند یک مصالحه کامل را به مردم افغانستان به ارمغان بیآورد، اما نادیده نباید گرفت که هر قدر که این چالش ها کم شوند به همان اندازه ملت افغانستان آرام خواهد شد. "

پیش از این برخی از آگاهان به رادیو آزادی گفته اند که طرف اصلی جنگ در افغانستان طالبان مسلح اند و مهم است تا آنان به مذاکرات صلح حاضر شوند، اما این گروه همواره از اشتراک در گفتگوهای صلح خودداری کرده اند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG