لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

طیاره بی پیلوت خریده شده هرگز به آسمان افغانستان نرسید


اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان طیاره بی پیلوتی که برای جلوگیری از تجارت مواد مخدر افغانستان خریداری شده بود، در امریکا پوسیده است.

به نوشته روزنامه، وزارت مبارزه با مواد مخدر امریکا طیاره بی پیلوت را خریداری کرد که در مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر در افغانستان از آن استفادهو قاچاقبران را نظارت کند، اما این طیاره هیچگاه استفاده نشد و شاید هم هرگز پرواز نکند.

روزنامه می‌افزاید وزارت مبارزه با مواد مخدر امریکا با ده میلیون دالر این طیاره را خریداری کرد و ده ها میلیون دالر دیگر برای تجهیز و ترمیم آن مصرف نمود که مجموعاً 86 میلیون دالر بالای این طیاره خرج شد، ولی این طیاره هرگز به آسمان افغانستان نرسید و در یک گاراج در دله ویر امریکا در حال پوسیدن است.

از این پول به نوشته روزنامه یک بخش آن برای ساختن هنگر یا گاراج برای محافظت این طیاره در کابل هم به مصرف رسید اما این طیاره هیچگاه امریکا را ترک نکرد.

به نوشته روزنامه این یک نمونه دیگری می‌باشد که چگونه ده‌ها میلیون دالر پول دولت امریکا به هدر رفته است.

پاور انجنیرنگ انترنیشنال

نشریه پاور انجنیرنگ انترنیشنال در شماره اخیر خود در مورد تأسیسات تولید برق ترکمنستان که قرار است به افغانستان برق صادر کند، مطلبی را به نشر رسانده و نوشته است وقتی که سیم های این تأسیسات وصل شوند، طبق موافقتی که وجود دارد برای ده سال افغانستان از این طریق برق خواهد داشت. این تأسیسات که زرگر نام دارد با استفاده از گاز برق تولید می‌کند و مقدار برق تولیدی آن به 400 میگاوات خواهد رسید.

نشریه می‌نویسد ترکمنستان در سال‌های اخیر رشد پیهم اقتصادی داشته و در اواخر سعی کرده است که روابط خود را با کشورهای همسایه بهتر بسازد و امضای پیمان صدور برق به افغانستان هم یکی از این گام‌ها بشمار می‌رود.

اکانامیست

مجله اکانامیست در شماره اخیر خود سرنوشت یک خانواده پناهجوی افغان در سویدن را عنوان قرار داده و نوشته است برخورد با افغان‌ها نشان می‌دهد که سیستم پناهجویی به اروپا در حال سقوط است.

مجله داستان سه خواهر جوان افغان را که از ایران به سویدن رفته‌اند، بررسی کرده و نوشته است که حکومت سویدن قضیه آنها را مشکل ساخته و شاید آنها را رد کند. هر چند برادر آنها در سویدن تابعیت دارد ولی خواهران در یک خانواده که سرپرستی آنها را به عهده گرفته زندگی می‌کنند و آینده آنها معلوم نیست و شاید هم دوباره به افغانستان فرستاده شوند.

نشریه اکانامیست می‌نویسد این دختران افغانستان را زادگاه خود می‌دانند، ولی بخاطر مشکلاتی که در این کشور برای آنها وجود دارد، دیگر نمی‌توانند در آن زندگی کنند.

XS
SM
MD
LG