لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

سلامت عظیمی: برای نابودی مواد مخدر برنامه های را روی دست داریم


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان تاکید می ورزد که برای نابودی مواد مخدر برنامه هایی را در سال روان خورشیدی روی دست دارد.

امضای قرارداد 25 پروژه زراعتی، عملی سازی پروژه های معیشیت بدیل در ولایات بدخشان، تخار، بعلان، هرات، کندهار و ننگرهار، نظارت و راه اندازی کمپاین های آگاهی دهی برای دهقانان کشور فشردۀ برنامه های این وزارت در سال روان است.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر روز شنبه در نشست خبری در کابل گفت که این وزارت پیش نویس طرزالعمل جلوگیری از پول شویی عواید ناشی از مواد مخدر را نیز در سال روان نهایی خواهد ساخت.

وی گفت:

"درسال 1395 پلان هایی داریم آن هم: شامل عملی سازی کمپاین های جلوگیری از کشت کوکنار، آگاهی برای دهقانان که شامل چهارده برنامه می باشد در ولایات کشور عملی خواهد شد. طی مراحل و نهایی سازی پیش نویس طرزالعمل جلوگیری از پول شویی عواید ناشی از مواد مخدر و غیره از برنامه های سالروان ما است."

این وزارت در حالی از تلاش ها برای کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر سخن می زند که گفته می شود، هم اکنون مافیای مواد مخدر در افغانستان از رهگذر قاچاق مواد مخدر صدها میلیون دالر به دست می آورند.

اما یکی از انتقاد ها این است که حکومت افغانستان تاکنون نتوانسته است نقاب از رخ این قاچاقبران را بردارد.

آنچه گزارش سال 1394 سارنوالی اختصاصی مبارزه با جرایم، مسکرات و مواد مخدر، نشان می دهد 624 تن در این سال که یکی از جنرالان این مرکز نیز مشمول آنان بوده، گرفتار شده اند.

با این همه، شماری از اعضای ولسی جرگه، کاکرد وزارت مبارزه با مواد مخدر را در سالگذشته زیر پرسش می برند.

صالح محمد صالح یکی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می گوید، حکومت افغانستان در گرفتاری قاچاقبران بزرگ ناتوان بوده و نتوانسته است سطع کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر را در کشور پایان بیاورد.

وی گفت:

"ما تا کنون کدام دستآوردی از این وزارت ندیده ایم. اگر کدام پیش نویس و یا طرحی که برای نابودی مواد مخدر در کشور برای مان فرستاده شود، همکاری خواهیم کرد، اما در غیر آن باید در برابر این وزارت با مصارف گزافی که دارد تصمیم گرفته شود زیرا کاری که لازم بوده این وزارت انجام داده نتوانسته است."

با این همه انتقاد ها از کارکرد سال گذشته وزارت مبارزه با مواد مخدر، دیده شود که این وزارت برنامه های اش را موفقانه به پیش برده خواهد توانست یا نه.

نبود امنیت و کمبود بودجه موضوعی است که وزیر مبارزه با مواد مخدر از آن سخن می زند و می گوید برای نابودی مواد مخدر و عملی شدن برنامه های بدیل معیشیت، باید وزارت های سکتوری و جامعه جهانی این وزارت را کمک کنند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG