لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

مقامات افغان پاکستان را مسئول حملات راکتی بر پارلمان می‌دانند


ساختمان جدید پارلمان افغانستان
ساختمان جدید پارلمان افغانستان

روزنامه اکسپرس تربیون چاپ پاکستان در یک مقالۀ که در شمارۀ اخیر آن به نشر رسیده می‌نویسد:

رهبران افغان یکبار دیگر پاکستان را در حملات بر پارلمان این کشور مسئول دانستند.

به نوشته روزنامه، مقامات افغان در زمانی پاکستان را در مشکلات امنیتی افغانستان مقصر می‌دانند که هر دو کشور به همکاری یکدیگر محتاج اند.

بر ساختمان جدید پارلمان افغانستان روز دوشنبه گذشته چند دقیقه پس از آن چهار راکت پرتاب گردید که سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان برای وضاحت در مسایل امنیتی به ولسی جرگه احضار گردیده بود.

او گفت، حلقات نظامی پاکستان طالبان را تشویق می‌کنند که حملاتی را بر افغانستان تنظیم کنند.

روزنامه اکسپرس تربیون از اظهارات فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان نیز نقل قول می‌کند که او از خط مشی پاکستان را انتقاد کرده است.

روزنامه به نقل از آقای مسلمیار می‌نویسد که گفته است: پس از این در تأمین صلح در افغانستان نمی‌توان بر پاکستان اعتماد کرد و به باور وی به پیروزی گفتگوهای صلح که پاکستان سهم داشته باشد، نباید امیدوار بود.

روزنامه می‌نویسد که همزمان با اظهارات رئیس عمومی امنیت ملی و رئیس مشرانوجرگه افغانستان، معاون وزیر خارجه حکمت خلیل کرزی هم در ارتباط به تعهدات پاکستان برای تشویق طالبان جهت حضور آنها برای گفتگوهای صلح انتقاد کرده است.

روزنامه در ادامه می‌پرسد که مسئول توقف مذاکرات صلح با طالبان کی ها اند؟

به نوشته روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان، پاسخ این سوال در اعلامیه طالبان نهفته که در صفحه انترنتی این گروه به نشر رسیده است.

نویسند مقالۀ روزنامه اکسپرس تربیون می‌نویسد، این فیصله طالبان، تنها به جانب افغانستان و امریکا تعلق می‌گیرد.

انترنشنل بزنس تایمز

نشریه انترنشنل بزنس تایمز چاپ بریتانیا در یک مقاله که در شماره دیروز خود به نشر رسانده، در باره اظهارات قوماندان یک گروه ملیشه محلی تبصره کرده که اخیراً در شرق افغانستان به مبارزه در برابر شورشیان داعش پیوسته است.

ملا رحیم که از قوم شنوار است با ده ها تن از طرفدارانش به مبارزه با گروه داعش کمر بسته است.

نشریه به قول از ملا رحیم می‌نویسد که او با 140 تن دیگر در ولایت ننگرهار به صفوف پولیس محلی پیوسته اند.

به گفته نویسنده مقاله، ولسوال اچین هم این موضوع را تائید کرده گفته است که با پیوستن ملا رحیم و همراهانش به جمع آنها شمار پولیس محلی به 280 تن رسیده‌اند. او می‌گوید، این نیرو با 80 عسکر اردوی ملی یکجا مصروف تأمین امنیت در این ولسوالی می‌باشند.

مقاله به نقل از ملا رحیم می‌نویسد: "تهدید های امنیتی در این ولسوالی در سطح بلند آن قرار دارند."

به گفته نشریه آنها حملات تازۀ را از سوی اعضای شاخه خراسان گروه داعش انتظار دارند که در کوه های بلند مناطق قبایلی تیرا پاکستان مستقر اند.

نویسنده در ادامه مقاله می‌گوید، ملا رحیم و همراهانش بدون کدام امتیاز مالی می‌جنگند.

آنها آموزشی نظامی ضروری را تاکنون ندیده‌اند، سلاح و مهمات کافی در اختیار ندارند و آنها مدعی اند که می‌دانند، چگونه از خاک خود علیه بیگانه گان دفاع کنند.

نشریه انترنشنل بزنس تایمز می‌نویسد، هر چند این افراد به طور رسمی آموزش نظامی ندیده‌اند اما شمار زیاد آنها کسانی اند که در گذشته به رهبری امریکا علیه طالبان جنگیده‌اند و اکنون آنها از سوی عبدالظاهر قدیر معاون ولسی جرگه افغانستان حمایت می‌شوند.

اچین در نزدیکی سرحد پاکستان ولسوالیِ به شمار می رود که به تهدید ها از سوی شورشیان طالب و همچنان جنگجویان گروه داعش روبرو می‌‎باشد.

اما به نوشته نشریه انترنشنل بزنس تایمز، تلاش‌های ملا رحیم و همراهانش نمایانگر آن است که این افراد در منطقه، امنیت را تأمین می‌کنند و ثبات می‌آورند.

XS
SM
MD
LG