لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

هنوزهم ماین‌ها و مواد انفجاری در 1570 قریه افغانستان موجود است


افغانستان کشوری است که هنوز نیز با خطر جدی ماین و مواد انفجاری روبرو بوده و ماهانه 112 تن در این کشور قربانی ماین و مواد انفجاری می‌شوند.

مقامات افغان می‌گویند، پنجصد و پنجاه میلیون دالر نیاز است تا ساحات پوشیده از ماین و مواد منفجر ناشده در این کشور پاک سازی گردد.

ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث روز یکشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی ماین پاکی گفت، هم اکنون در افغانستان 4200 ساحه به مساحت 611 کیلومتر مربع در 1570 قریه ماین ها و مواد منفجر ناشده موجود است.

ویس برمک: باید الی سال 2023 تمام ساحات ملوس با ماین در قلمرو کشور پاکسازی گردد
ویس برمک: باید الی سال 2023 تمام ساحات ملوس با ماین در قلمرو کشور پاکسازی گردد

وی گفت:

" دولت جمهوری اسلامی افغانستان کنوانسیون منع ماین های ضد پرسونل را امضا کرده است که مطابق آن باید الی سال 2023 تمام ساحات ملوس با ماین در قلمرو کشور پاکسازی گردد، برای بدست آوردن این هدف برنامه ماین پاکی افغانستان به 524 الی 550 میلیون دالر تا سال 2023 ضرورت دارد تا بتوانیم با استفاده از آن 611 کیلومتر مربع ساحات ملوس باقیمانده را پاکسازی نمایم."

آقای برمک همچنان گفت، طی بیش از دونیم دهه گذشته 77.7 درصد ساحات از ماین پاکسازی شده و بیش از 19 میلیون ماین و مهمات منفجر ناشده تخریب گردیده‌است.

به گفته آقای برمک، برنامه ماین پاکی که در سال 1989 میلادی در افغانستان آغاز شده یک برنامه موفق بوده اما نا امنی تا حدی آن را متاثر ساخته است.

به اساس معلومات وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، از آغاز فعالیت برنامه ماین پاکی تاکنون 565 تن از کارمندان این برنامه هنگام اجرای وظیفه اختطاف گردیده اما به همکاری موسفیدان محل و تلاش های حکومت دوباره آزاد شده‌اند.

این در حالیست که شام روز جمعه نیز 15 تن از کارمندان موسسه ماین پاکی هلوترست توسط مخالفین مسلح در ولایت هرات ربوده شدند اما به همکاری مردم محل و نهادهای امنیتی دوباره رها شدند.

در همین حال مارک باودن معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید، دفتر این سازمان و دیگر نهادهای کمک کننده بخاطر برنامه ماین پاکی به کمک هایش در این کشور ادامه می‌دهد.

وی افزود:

"این یک ابتکار است که ما متعهد هستیم و ما برای ثبات پایدار به تخریب ماین ها و مواد انفجاری زمان جنگ تا سال 2023 تلاش خواهیم کرد."

در همین حال شماری از کارشناسان می‌گویند تا زمانیکه جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد این کشور عاری از ماین نخواهد شد.

اما آنان تأکید دارند که ادارات مسئول باید با راه اندازی برنامه های آگاهی عامه مردم را از خطرات ماین ها و مواد انفجاری آگاه سازند تا سطح قربانیان در این کشور کاهش یابد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG