لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

در نشست پروسه استانبول روی ایجاد طرح امنیتی کار می‎شود


حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان

گفتگوها در حالی برای ایجاد طرح همه جانبه به هدف جلوگیری از تهدیدات امنیتی صورت می گیرد که در اکثر ولایات افغانستان جنگ جریان داشته و سال جاری یک سال پر چالش پیش بینی شده است.

مقامات افغان برای جلوگیری از این تهدیدات روز افزون امنیتی در افغانستان و منطقه روز یکشنبه پنجمین نشست تخنیکی پروسه استانبول را برگزار کردند.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان روز یکشنبه در مورد این نشست به رادیو آزادی گفت، در این نشست تخنیکی روی برنامه های کار می شود تا مسئولان امنیتی افغانستان و منطقه بتوانند در همآهنگی طرح امنیتی منطقه‌یی را ایجاد کنند.

هر چند آقای کرزی جزئیات بیشتر در مورد این نشست را با رسانه ها شریک نساخت اما بر همکاری های منطقه‌یی در امر مبارزه با تروریزم تاکید کرد.

وی گفت:

"در این نشست برنامه طرح خواهد شد که در آن مسئولان امنیتی گردهم آمده و روی یک طرح منطقوی کار کنند، این نشست ها دست آورد های زیادی داشته است."

برگزاری نشست کنفرانس کشورهای قلب آسیا در سال 2012 در کابل
برگزاری نشست کنفرانس کشورهای قلب آسیا در سال 2012 در کابل

پروسه استانبول یا نشست کشورهای قلب آسیا در سال 2011 میلادی برای انکشاف همکاری های منطقه یی میان کشورهای آسیایی راه اندازی شد.

تا کنون پنج بار نشست های این پروسه برای حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه برگزار گردیده است.

کشورهای عضو پروسه استانبول که افغانستان نیز یکی از اعضای آن است تلاش دارند تا از طریق همکاری های منطقه‌یی برای مشکلات موجود در کشورهای شان راه حل دریافت کنند.

در عین حال نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان که در این نشست حضور داشت همکاری های منطقه‌یی را برای حل مشکلات امنیتی مفید و مهم خواند.

نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

آقای هایسم برای جلوگیری تهدیدات تروریزم همکاری های منطقه‌یی را نیز یک ضرورت عنوان کرده گفت:

"شماری از گروه های تروریستی در افغانستان همواره در داخل و بیرون از این کشور فعالیت کرده اند، این مشکل توسط یک کشور حل نمی شود و یقیناً که این توقع از افغانستان هم نمی رود که بار این پدیده منطقوی را به تنهایی حمل کند."

اشتراک کنندگان پنجمین نشست تخنیکی کشورهای قلب آسیا با در نظر داشت رویدادهای تروریستی اخیر در کشورهای منطقه می گویند که تروریزم هیچ دین و سرحد را نمی شناسد و به گفته آنان اگر جلو آنان گرفته نشود منطقه و جهان با دشواری های زیادی روبرو خواهد شد.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان به اشتراک کنندگان این نشست گفت، هر چند افغانستان خود قربانی تروریزم بوده و در برابر آن می جنگد، اما از کشورهای منطقه خواست تا در برابر این پدیده گام های برجسته بردارند.

پاکستان همواره متهم به تمویل و آموزش تروریزم بوده و سرتاج عزیز مشاور صدراعظم آن کشور این را تائید کرده که سران طالبان در پاکستان حضور دارند.

در این حال وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که پاکستان تا کنون به تعهداتش در راستای مبارزه با تروریزم و همکاری با پروسه صلح این کشور عمل نکرده است.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG