لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

برخی تقاضا های حزب اسلامی قابل قبول و برخی دیگر قابل بحث است


یک عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان می گوید برخی خواسته های مطرح شده از سوی هیئت حزب اسلامی، قابل قبول و برخی دیگر آن قابل بحث است.

حاجی عزیزالله دین محمد روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت بحث ها با این حزب در رابطه به حل اختلافات سیاسی و بیرون شدن نام اعضای حزب اسلامی از لست سیاه و رفع تحریم ها ادامه دارد.

وی گفت با افراد این حزب که مرتکب جرایم جنایی شده اند باید مطابق قانون اساسی برخورد صورت گیرد، اما به گفته وی در مورد حل اختلافات سیاسی بحث ها جریان دارد.

وی گفت:

"قانون اساسی افغانستان به خصوص در بخش جنایی وضاحت دارد، افرادیکه مرتکب جرایم جنایی اند باید از روی قانون مسئله شان حل شود و البته اختلافات و مشکلات سیاسی در اینجا بیشتر مورد بحث قرار می گیرد و مسئله بیرون شدن از لست سیاه و رفع تحریمات زیر بحث اند که البته هر دو طرف یک سلسله مکلفیت های را خواهند پذیرفت و این مسئله را حل خواهند کرد."

این در حالیست که بیش از سه هفته قبل امریکا دو عضو مربوط به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار را در لست تروریستان جهانی شامل ساخت.

در عین حال یک منبع دیگر از شورای عالی صلح افغانستان که نخواست از وی نام برده شود به رادیو آزادی گفت که مصئونیت قضایی، بیرون شدن نام اعضای این حزب از لست سیاه و رفع تحریم های بین المللی بر این حزب، سه خواست مهم هیئت حزب اسلامی را تشکیل می دهند.

این در حالیست که قانون مصالحه و آشتی ملی حدود ده سال قبل از سوی ولسی جرگه افغانستان تصویب شد که بر اساس آن تمامی جناح های سیاسی و طرف های متخاصم دونیم دهه جنگ شامل برنامه مصالحه ملی بوده و مورد تعقیب عدلی و حقوقی قرار نمی گیرند.

هیئت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار هفده روز قبل به کابل آمد و تا کنون دو نشست در پیوند به صلح صورت گرفته و قرار است نشست سومی این هیئت با نماینده های شورای عالی صلح، در هفته جاری برگزار گردد.

از سوی هم رئیس مشرانوجرگه افغانستان می گوید نسبت به نتایج مذاکرات با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار خوشبین است.

مسلمیار: به نتایج مذاکرات با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار خوشبین هسیتم
مسلمیار: به نتایج مذاکرات با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار خوشبین هسیتم

فضل الهادی مسلمیار در نشست روز یکشنبه این جرگه گفت امیدواری ها بر اینست که با به توافق رسیدن با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار تنش ها در برخی مناطق کشور کاهش یابند.

وی افزود:

" خدا کند آنان قوانین را بپذیرند، ما طرفدار صلح هستیم هر کسی که قوانین افغانستان را بپذیرد و با پروسه صلح بیپوندند استقبال می کنیم، بیایند با مردم خود یکجا شوند تا این وضعیت کشور آرام شود، طبعاً با این توافق در ساحاتِ که حزب اسلامی جنگ می کند تنش ها کاهش خواهند یافت و ما نسبت به نتایج این مذاکرات خوشبین هستیم."

در این میان عزیز رفیعی رئیس مجمتع جامعه مدنی افغانستان به رادیو آزادی گفت که همه افغان ها خواستار صلح اند اما هر گونه توافق برای صلحی که در آن حقوق مردم این کشور نقض شود پذیرفتنی نیست.

وی تاکید کرد که باید برای حمایت از قربانیان جنگ های افغانستان قانون مشخصی ایجاد گردد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG