لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۲

قوباش: اگر جلو ناامنی ها گرفته نشود، سال خونین خواهیم داشت


حکومت افغانستان در تلاش صلح با طالبان مسلح است اما این گروه سنگرهایش را تقویت کرده و در برابر حکومت آماده جنگ می‌شود.

شماری از اعضای مشرانو جرگه با ابراز این مطلب می‌گویند، اگر رهبران حکومت از خواب غفلت بیدار نشوند و به این مسئله توجه جدی نکنند، سال روان، سال خونین خواهد بود.

به باور آنان آنگاهی که افراد ملکی و یا نیروهای امنیتی کشور قربانی شوند، شعارهای صلح و امنیت از سوی حکومت جایی را نخواهد گرفت.

عظیم قوباش یکی از این سناتوران که سفری به ولایات شمال کشور داشته است روز یکشنبه در نشست عمومی مشرانوجرگه گفت در هر ساحه با کمین طالبان رو به رو شده است و این گروه اکنون نیروهای امنیتی و مردم را در چند قدمی آماج قرار می دهند.

وی گفت:

"سفر رسمی که به ولایات شمال کشور داشتیم و خواستیم با مردم خود ببینیم، اما وضعیت به گونه دیگری بود. از خانه ها در یکصد و پنجاه متری بالای ما حمله صورت گرفت و از سه کمین گذشتیم، مسئولین امنیتی باید پرسیده شوند که این آیا غفلت وظیفوی است؟ اگر به این مسئله توجه جدی نشود شما شاهد باشید که امسال سال خونین تر خواهد بود."

سال روان خورشیدی از دید مقام های امریکایی نیز سال خوبی برای افغانستان پنداشته نمی‌شود و پیش از این شماری از مقام‌های نظامی امریکا نیز سال روان را از رهگذر امنیت برای افغانستان سال خطرناک خوانده اند.

اما بار بیشتر این انتقاد ها از دید شماری از سناتوران به دوش مقام های امریکایی و جامعه جهانی گذاشته می شود و آنان می گویند اگر این کشور به تأمین امنیت در افغانستان صادق می بود، مخالفان مسلح دولت حالا این توانایی را نمی داشتند.

نادر بلوچ یکی دیگر از این سناتوران گفت:

"ایالات متحده امریکا با امضای پیمان امنیتی می گفت که امنیت در افغانستان تامین خواهد شد و وضعیت زندگی مردم بهبود می یابد، اما با تأسف باید بگویم که نه تنها صلح در افغانستان نیامد بلکه، جنگ در افغانستان تشدید یافت.

با تأسف بگویم که نه امریکا و نه پاکستان برای تأمین صلح افغانستان صادق نبودند."

با این همه نگرانی های که اعضای مشرانو جرگه افغانستان از اوضاع بد امنیتی در کشور دارند، اما می گویند نیروهای امنیتی با آنکه به تجهیزات سنگین دسترسی نداشتند توانستندتوانایی های شان را در سال گذشته ثابت سازند، اما امسال باید حکومت افغانستان و جامعه جهانی به این نیروها توجه جدی کنند.

سرپل، جوزجان، فاریاب، بدخشان، هرات، هلمند و ننگرهار از دید این سناتوران ولایاتی اند که باید عملیات های گسترده بهاری در این ولایات راه اندازی گردد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

در عین حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید مخالفان مسلح دولت از هر تاکتیک که برای بروز نا امنی در کشور کار گیرند، مهار خواهد شد.

به گفته وی، این وزارت امسال عملیات های گسترده شب هنگام و عملیات هوایی را برای مهار نا امنی ها در کشور در نظر دارد.

وی افزود:

"ما در ولایات شمال و تمامی بخش های که تهدید محسوس است عملیات های خود را آغاز کرده ایم و ادامه دارد. عملیات های تهاجمی و شب هنگام نیز از سوی قطعات خاص ما اهداف را نشانه می گیرند."

پیش از این مقامات امنیتی افغان نیز تایید کرده اند که مخالفان مسلح دولت در برخی نقاط افغانستان فعالیت گسترده دارند.

اما دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع می گوید که کندز، ارزگان، هلمند، نورستان و بغلان ولایاتی اند که عملیات های نظامی در این ولایات ادامه دارد و نیروهای امنیتی در این عملیات ها تلفات سنگین را به مخالفان مسلح دولت وارد کرده اند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG