لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

توزیع سلاح باعث نگرانی در کشور شده است


توزیع سلاح از سوی شماری از حلقات در برخی مناطق افغانستان هم خارج از چوکات حکومت، شورای عالی احزاب ملی و جهادی این کشور را نگران ساخته است.

احمد فرزان معاون سخنگوی این شورا روز یکشنبه در نشست خبری در کابل گفت که این چنین اقدامات می‌تواند ناامنی‎ها در افغانستان را بیشتر ساخته و حاکمیت ملی کشور را تهدید کند.

وی گفت:

"صلح و امنیت در افغانستان ارتباط مستقیم با حاکمیت دولت دارد ما از توزیع سلاح توسط برخی اشخاص در برخی نقاط کشور به شدت نگرانیم و خواستار اقدام جدی حکومت در زمینه هستیم."

با آنکه اعضای این شورا در این باره توضیحات بیشتر ارایه نکردند، اما جمعه گذشته جمعه خان همدرد والی اسبق پکتیکا در نشستی در کابل گفت که در این اواخر هزاران میل سلاح در برخی مناطق شمال کشور توزیع شده‌است.

اعضای شورای عالی احزاب ملی و جهادی در خصوص امنیت فعلی کشور و عقب نشینی‌های تکتیکی نیروهای امنیتی افغان نیز ابراز نگرانی کرده می‌گویند که این کار می‌تواند بر روحیه سربازان تأثیرات منفی بگذارد.

با آنکه تا کنون حکومت بگونه رسمی در مورد توزیع سلاح در برخی مناطق کشور چیزی نگفته است، اما وزارت دفاع افغانستان تأکید دارد که به هیچ کسی اجازه تهدید به امینت کشور را نخواهد داد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت در مورد به رادیوآزادی گفت:

"کسانی که غیر منظم سلاح بر می‌دارند و به زیان منافع کشور هستند در مقابل آنان موقف خود را قبلاً اعلان کرده‌ایم ما از حاکمیت و منافع ملی افغانستان دفاع می‌کنیم."

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، کسانیکه می‎خواهند در زمینه تامین امنیت کشور نقش بازی کنند، می‌توانند به ادارات امنیتی مراجعه کنند در غیر آن هر نوع اقدام غیر قانونی عنوان می‌شود.

مطیع الله خروتی یکی از کارشناسان سیاسی افغان نیز توزیع اسلحه به افراد غیر مسئول را خلاف قانون خوانده می‌گوید که موجودیت این افراد امنیت و نظم عامه را تهدید نموده و سبب افزایش جرایم در افغانستان می‌گردد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG