لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

عفو بین‌الملل: بازگشتاندن پناهجویان نقض حقوق بنیادی آنهاست


سازمان عفو بین‌الملل روند بازگشتاندن پناهجویان از یونان به ترکیه را تخطی از قوانین حقوق بشری و اصول مهاجرت می‎خواند.

حوریه مصدق، محقق بخش افغانستان این سازمان باور دارد که بازگشتاندن پناهجویان به کشورهای مانند افغانستان، سوریه و عراق، نقض حقوق بنیادی پناهجویان است.

خانم مصدق در بارۀ دلیل مخالفتش با اجرایی شدن توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، ناوقت دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت:

روند بازگشتاندن پناهجویان از یونان به ترکیه تخطی از قوانین حقوق بشری و اصول مهاجرت است.
روند بازگشتاندن پناهجویان از یونان به ترکیه تخطی از قوانین حقوق بشری و اصول مهاجرت است.

"افغانستان یک کشور در حال جنگ است. همین لحظه مشکلات بسیار جدی در افغانستان وجود دارد، بخصوص مشکلات امنیتی، افراط گرایی و حضور طالبان. در سراسر افغانستان مخصوصاً در مناطق جنوبی، شرقی و شمالی چالش‌های امنیتی بسیار شدید موجود است و همه روزه 10 تا 15 حمله در افغانستان صورت می‌گیرد."

خانم مصدق از حکومت افغانستان هم انتقاد می‌کند.

انتقادش اینست که دولتمردان افغان در مذاکرات با مقام‌های کشورهای اروپایی معلومات مفصل در بارۀ تهدیدهای امنیتی در افغانستان به آنها ارائه نکرده‌اند.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان نیز بازگشتاندن پناهجویان افغان از یونان به ترکیه را نقض صریح کنوانسیون 1958 ژینو می‌داند.

اسلام الدین جرأت، سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت که با سفیر ترکیه در کابل، در بارۀ چگونگی بازگشتاندن این پناهجویان به کشور شان و یا باقی ماندن آنها در آنجا، هفته آینده صحبت می‌کنند.

وی گفت:

"ما علاقمند هستیم تا درین ارتباط با ترکیه صحبت کنیم و روی بازگشتاندن افرادی که به طور داوطلبانه وارد افغانستان می‌شوند و یا هم باقی ماندن آنها در ترکیه و کشورهای اروپایی باید بحث شود، تفاهمنامۀ امضا شود و در چوکات این تفاهمنامه هر گونه اقدام را با پیشانی باز خواهیم پذیرفت، اما خارج از تفاهمنامه، دولت افغانستان اخراج اجباری پناهجویان از ترکیه و دیگر کشور ها را نمی‌پذیرد."

جرأت: اخراج اجباری پناهجویان افغان از ترکیه را نمی پذیریم.
جرأت: اخراج اجباری پناهجویان افغان از ترکیه را نمی پذیریم.

آقای جرأت همچنان امیدوارست که این وضعیت زنگ خطری باشد به افغان‌های که قصد دارند تازه به گونه غیرقانونی به اروپا بروند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان یا UNHCRمی‌گوید، در حال حاضر حداقل 50 هزار پناهجوی غیرقانونی بی سرنوشت اند.

لیینا ویدی، سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت که بر اساس توافق اتحادیه اروپا و ترکیه، تنها کسانی بازگشتانده می‌شوند که پس از 20 مارچ به جزایر یونان رسیده باشند.

وی افزود:

"این بسیار مهم است تا مهاجرین از حقوق شان آگاه باشند. ادارۀ ما روزمره در مورد وضعیت حقوقی و قانونی مهاجرین مشوره می‌دهد تا آنها تصمیم آگاهانه بگیرند."

یونان روند بازگشتاندن مهاجران به ترکیه را به روز دوشنبه آغاز کرد.

مهاجران بر اساس توافقی که در ماه مارچ میان ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شد، به کشورهای شان برگشتانده می‌شوند.

درین توافق آمده که در مقابل بازگشتاندن هر شهروند سوریه به ترکیه، اتحادیه اروپا یکی از شهروندان سوریه را که در کمپ‌های ترکیه به سر می‌برند، می‌پذیرد.

گزارش: احمد ژکفر احمدی

XS
SM
MD
LG