لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

گلبدین حکمتیار شرایط‌ اش را تغییر داده‌است


پیشرفت‎ها و چالش‎ها در مذاکرات صلح با هیئت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و آغاز دوباره فعالیت پروژه‌های اقتصادی در افغانستان مطالب و تبصره‌های بیشتر روزنامه های چاپ امروز کابل را تشکیل می‌دهند.

اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز در مطلبی نوشته که گلبدین حکمتیار جنگسالار افغان شرایط‌ اش را در پیوند با پروسه صلح تغییر داده‌است.

در این مطلب به حرف‌های امین کریم نماینده گلبدین حکمتیار اشاره شده که گفته حزب اسلامی از موضع قبلی اش مبنی بر خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان، عقب رفته است.

نویسنده نوشته که گلبدین حکمتیار در لست سیاه امریکا قرار دارد و به گمان اغلب در حال حاضر در پاکستان بسر می‌برد.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در یک مطلب تحلیلی نوشته که حزب جمعیت و شورای نظار با گفتگو ها با حزب اسلامی مخالفت می‌کند.

در این مطلب به نقل از نماینده‌های حزب اسلامی آمده که گفته حلقاتی در برابر صلح با آنان مخالفت می‌کنند که خواهان ادامه جنگ در افغانستان اند و از آن سود می‌برند.

به باور روزنامه، حالا مردم نسبت به صلح امیدوار شده‌اند و فکر می‌کنند که پس از توافق با حزب اسلامی دریچه صلح با طالبان مسلح نیز گشوده خواهد شد.

نویسنده مطلب نوشته که پیش از این حزب اسلامی روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید می‌کرد اما حالا نماینده‌های شان گفته اند که روی این شرط شان تاکید ندارند.

کابل پُست

روزنامه کابل پُست یک مطلب تحلیلی را به پیشرفت های اقتصادی اختصاص داده و نوشته که در چند سال گذشته زنان در بخش تجارت در ولایت بلخ پیشرفت‌های داشته‌اند.

در ادامه آمده که در شش سال گذشته هزاران زن در بلخ فارم مرغداری ساخته اند و نزدیک به سی میلیون تخم مرغ را به بازار عرضه کرده‌اند.

ویسا

و روزنامه ویسا در رابطه به مسایل اقتصادی مطلبی را در مورد آغاز دوباره فعالیت فابریکه سمنت جبل السراج اختصاص داده و نوشته که این فابریکه روزانه صد تُن سمنتتولید می‌کند.

در ادامه آمده که این فابریکه که در جریان‌ جنگ‌های داخلی زیاد خساره مند شده بود پس از بیست سال وقفه دوباره به کار آغاز کرده‌است.

نویسنده نوشته که افغانستان سالانه به شش میلیون تُن سمنت نیاز دارد و تلاش‌ها به هدف کاهش نرخ سمنت از سوی حکومت و سکتور خصوصی جریان دارد.

XS
SM
MD
LG