لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

"در گفتگوهای صلح با حزب اسلامی مخالفتی دیده نشده است"


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

همزمان با ادامه مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، از میان این حزب سر و صدا های بلند میشود که گویا در حکومت برخی حلقات به مذاکرات صلح با این گروه مخلص نیستند.

شورای عالی صلح افغانستان در پاسخ به این اظهارات میگوید که آنان تاکنون شاهد هیچگونه مخالفت حکومت در خصوص گفتگو های صلح با این گروه نبوده اند.

مولوی عطا الرحمان سلیم معاون این شورا روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در داخل حکومت وحدت ملی اجماع عمومی برای گفتگو های صلح با قوت تمام با همه مخالفان مسلح دولت موجود است:

" خوشبختانه در داخل حکومت وحدت ملی اجماع عمومی به اینست که ما روند مذاکرات با تمام مخالفین مسلح را با قوت اش ادامه میدهیم و در این راستا هیچگونه مخالفت از هیچ جناح و طرف تاکنون مشاهده نکردیم. "

شورای صلح میگوید تاکنون شاهد هیچگونه مخالفت حکومت در خصوص گفتگو های صلح با حزب اسلامی نبوده است.
شورای صلح میگوید تاکنون شاهد هیچگونه مخالفت حکومت در خصوص گفتگو های صلح با حزب اسلامی نبوده است.

آقای سلیم گفت هیئت حزب اسلامی به رهبری حکمتیار باید روشن سازد که کدام حلقات در حکومت مخالف مذاکرات صلح با آنان می باشد.

شورای عالی صلح میگوید که گفتگو های صلح با هیئت حزب اسلامی جریان دارد و تاکنون روی کلیات بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

به گفته مسئولان این شورا، ممکن در نشست که روز پنجشنبه با این هیئت صورت میگیرد روی جزییات وارد صحبت شوند.

هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از حدود سه هفته بدینسو با شورای عالی صلح افغانستان در کابل سرگرم مذاکرات است.

محمد امین کریم یک عضو این هیئت در صحبت با رادیو آزادی تاکید میکند که برخی حلقات در حکومت وحدت ملی موجود است که از تامین صلح در کشور هراس دارند:

" متاسفانه ما با یک نظام روبرو هستیم که دارای یک صدای واحد نیست. حالا شما از من نخواهید که نام اشخاص را بگیریم بلکه تمام جریانات، افراد و گروه های که از جنگ در شانزده سال منفعت بردند و آمدن نظام عادلانه که خواست حزب اسلامی و موضوع مذاکرات این حزب با حکومت است متاثر و پریشان است. "

آقای کریم گفت در کل خروج نیروهای خارجی از افغانستان هدف آنان است اما به گفته وی خروج این نیروها شرط آغاز مذاکرات از سوی حزب اسلامی به رهبری حکمتیار نیست.

وی گزارش های را نیز رد کرد که گویا حزب اسلامی از خواست قبلی اش در قبال خروج نیروهای خارجی از افغانستان گذشته است.

این در حالیست که پیش از این حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار چندین بار هیئت به کابل فرستاده و بارها موضوع خروج نیروهای خارجی را پیش شرط قرار داده است.

مسئله خروج نیروهای خارجی از افغانستان بحثی است که گروه طالبان نیز آنرا برای آغاز گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان پیش شرط گذاشته است.

قرار بود گفتگوهای رو در رو با طالبان مسلح در جریان ماه مارچ سال جاری میلادی برگزار گردد اما این گفتگو ها از سوی این گروه رد شد.

پس از آن حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفت که پاکستان به تعهد که در نشست چهار جانبه بخاطر وادار کردن طالبان مسلح برای مذاکرات رو در رو انجام داده بود عمل نکرده است.

با این همه محمد یونس فکور آگاه امور سیاسی میگوید در حال حاضر برخی گروه های سابق جهادی شامل در حکومت از جا گرفتن حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در حکومت هراس دارند.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG