لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

ایوب زاده: وضعیت حقوقی فرمان رئیس جمهور باید مشخص شود


محمد نعیم ایوب زاده عضو کمیته گزینش
محمد نعیم ایوب زاده عضو کمیته گزینش

اعضای کمیته گزینش از حکومت می‌خواهد تا بخاطر روشن شدن وضعیت حقوقی فرمان رئیس جمهور آنرا جهت تصویب به شورای ملی بفرستد و یا هم در این رابطه با ستره محکمه صحبت کند.

آقای ایوب زاده همچنان گفت، اعضای این کمیته روز سه شنبه تصمیم گرفتند تا سرنوشت فرمان تقنینی رئیس جمهور هر چه زودتر روشن شود.

وی گفت:
"تصمیم به آن شد که این فرمان یا به پارلمان برود یا حکومت با ستره محکمه در این مورد صحبت کند و مشوره ستره محکمه را بگیرد تا اینکه وضعیت حقوقی این فرمان مشخص شود که یکبار دیگر مانند گذشته به چالش مواجه نشود زیرا چالش که در گذشته وجود داشت همین بود که فرمان صادر شد اما توسط پارلمان رد گردید به همان دلیل ما کار را آغاز کردیم اما دوباره متوقف گردید."

آقای ایوب زاده همچنان می‌گوید، تا کنون بخاطر تعیین کمیشنران در کمیسیون‌های انتخاباتی کاری صورت نگرفته اما پس از روشن شدن سرنوشت فرمان رئیس جمهور کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی تعیین خواهند شد.

بخاطر تعیین کمیشنران در کمیسیون‌های انتخاباتی کاری صورت نگرفته است.
بخاطر تعیین کمیشنران در کمیسیون‌های انتخاباتی کاری صورت نگرفته است.


بر اساس فرمان تقنینی اخیر رئیس جمهور تعداد اعضای کمیته گزینش از ۹ به ۷ تن کاهش یافته و دو تن که به نمایندگی از رسانه‌ها و اداره خدمات ملکی در این کمیسیون کار می‌کردند، برکنار شدند.

حذف این افراد از کمیته گزینش، انتخاب روسای ولسی جرگه و مشرانو جرگه به حیث اعضا و افزایش سهم برخی از نهاد‌های دولتی در این کمیته از تغییرات مهمی است که در فرمان رئیس جمهور جا داده شده است.

کمیته گزینش وظیفه دارد تا پس از بررسی‌های لازم افراد تازه را به جای کمیشنران برحال کمیسیون‌های انتخاباتی به رئیس جمهور پیشنهاد کند و بعداً رئیس جمهور از این میان هفت تن را به کمیسیون مستقل انتخابات و ۵ تن را به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی نماید.

خواستیم تا در رابطه به سرنوشت فرمان رئیس جمهور نظر حکومت را داشته باشیم اما موفق نشدیم .

در همین حال برخی اعضای شورای ملی نیز تأکید می‌کنند که باید هر چه زودتر سرنوشت فرمان رئیس جمهور مشخص گردد تا انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به زمان معیین آن برگزار شود.

محمد علم ایزدیار عضو و مشرانو جرگه در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

"ما امیداور هستیم فرمانی را که مجدداً صادر کرده این فرمان را مطابق قانون اساسی افغانستان بفرستد به این اساس حکم قانون است که آنرا بفرستد اما خواست اساسی مردم آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان با در نظر داشت کمی‌ها و کاستی‌ها و مشکلات در انتخابات ۱۳۹۳ وجودداشت ."

ایزدیار: بدون ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی برگزاری انتخابات ناممکن است.
ایزدیار: بدون ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی برگزاری انتخابات ناممکن است.

آقای ایزدیار همچنان می‌گوید، بدون ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی برگزاری انتخابات ناممکن بوده و جامعه جهانی نیز بر اصلاح سیستم انتخاباتی افغانستان تاکید کرده است.

به گفته آقای ایزدیاد اگر انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در زمان معیین آن برگزار نشود، بی‌اعتمادی مردم نسبت به روند انتخابات و حکومت بیشتر خواهد شد.


گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG