لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

"برای موفقیت پروسه صلح نخست باید با پاکستان مذاکره صورت گیرد"


آرشیف
آرشیف

هرچند پس از تشکیل گروه هماهنگی چهار جانبه امید ها برای رسیدن به صلح بیشتر شده بود اما دیده میشود که روند گفتگو های صلح با طالبان با مشکل روبرو شده و نهاد های مختلف در این زمینه طرح های شان را مطرح میسازند.

اکنون مسئولان شورای موسوم به نجات مردم افغانستان به این باور اند که برای دست یافتن به صلح حکومت افغانستان باید با پاکستان وارد مذاکره شود.

محمد الله ناقد رئیس این شورا به روز پنج شنبه پس از اعلام موجودیت شورای نجات مردم افغانستان به خبرنگاران گفت تا زمانیکه پاکستان به خواسته هایش نرسد، تامین صلح و ثبات در کشور دشوار خواهد بود:

" باید نقشه را بسنجیم که ابتدا مشکل را با همسایه حل کنیم حتا صلح در میان دو کشور باید صورت گیرد. خواسته های دو طرف مطرح شود و یک راه حل منطقی و دایمی برای آنان جستجو گردد. "

حکومت افغانستان نقش پاکستان در روند گفتگو های صلح با طالبان را همواره مهم پنداشته است.

سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی پاکستان نیز اخیراً گفته است که سران طالبان در پاکستان بود و باش دارند و پاکستان از نفوذی زیادی برآنان برخوردار است.

در چهارمین دور مذاکرات گروه هماهنگی چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین نیز فیصله شد تا مذاکرات رو در رو میان حکومت افغانستان و گروه طالبان در اوایل ماه مارچ سال جاری میلادی در پاکستان آغاز شود.

اما طالبان با نشر اعلامیه ای این گفتگو را رد کردند و بر شرایط قبلی شان باری دیگر تاکید ورزیدند.

بدنبال آن حکومت افغانستان گفت که پاکستان به تعهدات که در مذاکرات چهار جانبه برای وادار کردن طالبان مسلح برای گفتگو کرده بود، عمل نکرده است.

شورای عالی صلح افغانستان نیز نقش پاکستان در آوردن صلح در افغانستان را با اهمیت خوانده اما می گوید، در صورت که پاکستان به وعده هایش عمل نکند، آنان گزینه های دیگری را روی دست خواهند گرفت.

عطا الرحمان سلیم معاون این شورا به روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت آنان از کشور های چین و امریکا خواهند خواست تا بالای پاکستان فشار لازم وارد کنند:

" در نشست های چهار جانبه هم در مجموع هرچهار کشور روی نقش پاکستان تاکید داشتند و از همینرو وظایف به پاکستان محول شد و ما امید داریم که پاکستان به تعهدات اش عمل کند و کشور های عضو گروه هماهنگی چهار جانبه نیز در این زمینه وفا دار بمانند. "

آگاهان امور سیاسی تاکید دارند که صلح در افغانستان به معنای صلح در پاکستان و منطقه است و اگر پاکستان به این نقطه توجه نکند، پاکستان نیز از ناحیه هراس افگنی در امان نخواهد بود.

اکبر بارکزی آگاه سیاسی افغان می گوید که قدرت های جهان باید یک کمیته بین المللی را برای تامین صلح در افغانستان ایجاد کرده و پاکستان را وادار به کشاندن طالبان به میز گفتگو با حکومت افغانستان بسازد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG