لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

چین: لست گروه های ترتیب شود که نشست G20 را تهدید میکند


انتظار می رود که نشست آینده G20 یا بیست کشور دارای اقتصاد بزرگ اوایل ماه سپتمبر در شهر هانکژوء چین برگزار شود و در آن تعدادی از رهبران جهان مانند شی جین پنگ و بارک اوباما روسای جمهور چین و ایالات متحده امریکا گردهم خواهند آمد.

هوله یک مقام ارشد چین در بخش مبارزه با تروریزم به یک روزنامهء این کشور گفت، ما در امر مبارزه با تروریزم با یک وظیفهء خطیر رو به رو ایم.

وی افزود: " امیدواریم که کشور های اشتراک کننده با چین مشترکاً کار خواهند کرد تا در مورد مصونیت چنین یک اجلاس بزرگ اطمینان حاصل شود. "

این روزنامه خبر داده که چین از اداره های پولیس خواسته است تا لست گروه ها و یا افرادی را تهیه نمایند که شاید یک تهدید امنیتی بار آورند و یا رهبران کشور های اشتراک کننده را در اجلاس G20 هدف قرار بدهند.

چین می گوید که این کشور با تهدید جدی از جانب گروه های مانند جنبش اسلامی ترکستانِ شرق رو به رو است.

گفته می شود که این جنبش در منطقه ناآرام شین جین فعالیت می کند.

این منطقه، محل بود و باش مسلمانان اویغور است و در جریان حشونت های سال های اخیر صد ها نفر در اینجا جان داده اند.

گروه های حقوق بشر و بسیاری از متخصصین خارجی می گویند که چین کدام شواهد متقاعد کننده را ارایه نکرده است تا موجودیت جنبش اسلامی ترکستانِ شرق را به عنوان یک گروه منسجم و خوب سازمان یافته ثابت بسازد و نشان بدهد که این جنبش قابلیت انجام حملاتی را دارد که چین آن را متهم به اجرای آن می کند.

در عین حال هوله یک مقام ارشد چین در بخش مبارزه با تروریزم همچنان گفته است که این کشور با تهدیدات واقعی تروریزم رو به رو می باشد.

این روزنامهء چینایی به استناد از وزارت امنیت عامه این کشور خبر داده است که برخی از اعضای جنبش اسلامی ترکستان شرق در سوریه و یا افغانستان آموزش دیده اند و ممکن برای به راه انداختن حملات به چین باز گردند.

چین در جستجوی همکاری بیشتر با کشور های غربی در بخش مبارزه علیه تروریزم است.

اما غرب عموماً به خاطر ترس از همدست شدن در سوء استفاده احتمالی حقوق بشر در چین به خصوص در شین جین در این مورد مایل نبوده است.

تصویب قانون جدید مبارزه با تروریزم در سال گذشته در چین سبب ناراحتی کشور های غربی شد.

حکومت چین به اساس صلاحیت های که برایش در این قانون تسجیل یافته است می تواند تا در برابر آنچه تهدید می پندارد مبارزه کند.

گروه های حقوق بشر و اویغور های تبعیدی می گویند که نارامی در این کشور بیشتر ارتباط می گیرد با خشم و رنجش گسترده اویغور ها تا تحرکات یک گروه منسجمِ تندرو.

چین قویاً سوء استفاده از حقوق بشر در شین جین را رد می کند.

XS
SM
MD
LG