لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

منفعت دادن به قراردادی‌های افغان، در امنیت تاپی کمک می‌کند


یک مقام بانک انکشاف آسیایی می‌گوید، برای کمک به رفع چالش‌های امنیتی برای پروژۀ تاپی باید چنین ضمانتی داده شود که منفعت مالی زیاد به مردم و قرار دادی‌های افغان برسد .

مشاور بخش آسیای مرکزی و غربی بانک انکشاف آسیایی در صحبت با خبرگزاری رویترز گفت، پروژۀ تاپی از مناطق نا آرام و خطرناک افغانستان می‌گذرد، ولی اگر تطبیق شود، این یک مثال خوب و بی‌سابقه همکاری در تمام منطقه خواهد بود.

شان اوسلوان گفت، بانک انکشاف آسیایی از دیگر پروژه‌های انکشافی مانند پروژه برق ازبکستان به افغانستان و پروژه تمدید خط آهن به بلخ، تجربه به دست آورده و آموخته است.

شان اوسلوان مشاور بانک انکشاف آسیایی در ادامه صحبت خود گفت، در پروژه تاپی باید برای افغانان شغل ایجاد شود و برای تأمین امنیت پروژۀ تاپی اتکا به قرار داد‌ها با شرکت‌های افغانی، خیلی اهمیت دارد.

وی گفت:

"بانک انکشاف آسیایی می‌تواند این پروژه را به دو و یا سه بخش تقسیم کند و به قراردادی‌های خارجی بدهد، اما ما می‌خواهیم این پروژه را به بخش‌های کوچک تقسیم کنیم که قراردادی‌های افغان توان آن را داشته باشند تا برای بدست آوردن قرارداد رقابت کنند و بدین ترتیب ما امیدواریم که مشکلات امنیتی نیز کاهش یابند."

نقشه پایپلاین پروژه تاپی
نقشه پایپلاین پروژه تاپی

این پروژه ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان و پاکستان به هندوستان می‌رساند و ده میلیارد دالر هزینه می‌برد.

کشور‌های شامل در این پروژه در هفتۀ گذشته موافقه کردند که برای سروی و برنامه انجنیری و تخنیکی این پروژه حداقل ۲۰۰ میلیون دالر را اختصاص دهند.

این پایپ لاین سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را انتقال می‌دهد و قسمتی آن از ولایت ناآرام هلمند می‌گذرد.

ترکمنستان چهارمین کشور دارای گاز طبیعی در جهان است و می‌خواهد در صادرات گاز‌ش از وابستگی روسیه برآید.

عشق آباد در ماه دسمبر کار مربوط این پروژه را آغاز کرده، اما افغانستان، پاکستان و هندوستان تاکنون در این رابطه گام‌های عملی نبرداشته اند.

XS
SM
MD
LG