لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

اصلاحات بنیادی در وزارت دفاع آورده شده‎‌است


پس از سرو صداها و پرده برداری‌ها از وجود فساد و حیف و میل میلیون‌ها دالر در قراردادهای وزارت دفاع افغانستان، اکنون این وزارت از تأمین شفافیت در قرارداد‌های تازه سخن می‌زند.

غلام سخی احمدزی معاون تخنیکی و لوجستیک این وزارت روز شنبه در نشست خبری گفت که در قراردادهای چون مواد تدارکاتی، البسه، اعاشه و بخش‌های لوجستیکی با پس انداز میلیون‌ها افغانی، اصلاحات بنیادی دیگر نیز در این وزارت آورده شده است.

غلام سخی احمدزی معاون تخنیکی و لوجستیک وزارت دفاع افغانستان.
غلام سخی احمدزی معاون تخنیکی و لوجستیک وزارت دفاع افغانستان.

او گفت که در سال روان خورشیدی، ۱۹۶ هزار یونیفورم برای اردوی ملی در داخل کشور آماده می‌شود که سبب صرفه جویی،۲۰۰ میلیون افغانی در قرارداد‌های این وزارت خواهد شد.

" در سال روان ما سه ملیارد افغانی صرفه جویی خواهیم داشت.

یک رقابت سالم و معقول هم در جریان آفر گشایی بمیان آمده‌است و همچنان پروسه ارزیابی را بر اساس دلسوزی و شفافیت به پیش بردیم که توانستیم رضایت دونر‌ها را حاصل کنیم."

پیش از این، کمیته ملی تدارکات دریافته است که در بسیاری از قراردادهای وزارت دفاع افغانستان فساد موجود است.

پس از آنکه از اختلاس ۲۱۵ میلیون دالر در قرارداد‌های تیل این وزارت در ماه دلو سال گذشته پرده برداشته شد، رئیس جمهور غنی این قراردادها را فسخ و امر بررسی‌های جدی قرارداد‌های این وزارت را صادر کرد.

وزارت دفاع افغانستان بخش بزرگ تدارکات این کشور را می‌سازد که بر اساس گزارش‌ها، همه ساله این وزارت قرارداد‌ها را به ارزش بیش از هشت میلیارد دالر امضاء می‌کند.

غلام سخی احمدزی معاون تخنیکی و لوجستیک این وزارت می‌گوید در قراردادهای تازه این وزارت، بیشتر به خرید تولیدات داخلی توجه شده‌است.

وی گفت:

"قراردهای وزارت دفاع افغانستان باید به یک عامل به عنوان یک فکتور از محرک اقتصاد داخلی تبدیل شود و ما توجه بیشتر را در این قسمت داشته ایم."

حکومت افغانستان در حالی به آوردن شفافیت و اصلاحات در قراردادهای وزارت دفاع تاکید می‌ورزد که جامعه جهانی ادامه کمک‌هایش را به این وزارت، به تأمین شفافیت و حسابدهی مشروط دانسته است.

با این همه، حکمت الله صدیقی یکی از کارشناسان می‌گوید آوردن چنین اصلاحات در این وزارت بر ادامه کمک‌ها برای افغانستان در نشست‌های وارسا و بروکسل که در ماه جون سال روان میلادی برگزار می‌گردد، اثر گذار بوده می‌تواند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG