لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

سرنوشت: جان کری زمان حکومت وحدت ملی را تمدید کرد


روزنامه های چاپ امروز کابل برعلاوه مسایل دیگر بیشتر روی تمدید زمان حکومت وحدت ملی و کشته و زخمی شدن افراد ملکی در ولایت پکتیکا پرداخته اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش نوشته است که جان کری وزیر خارجه امریکا زمان حکومت وحدت ملی را تمدید کرد.

سرمقاله نویس نوشته است که زمانیکه از آقای جان کری پرسیده شد که از زمان حکومت وحدت ملی شش ماه باقی مانده و پس از آن چه خواهد شد؟ آقای کری در پاسخ به این سوال گفته است که پُست ریاست اجرائیه دو سال نه بلکه پنج سال می‌باشد.

در روزنامه آمده است، چنین توافق شده بود که پس از تکمیل شدن دو سال از حکومت وحدت ملی باید لویه جرگه دایر گردد و با آوردن تعدیل در قانون اساسی پُست ریاست اجرائیه را به صدارت مبدل سازد اما وزیر خارجه امریکا مدت این توافق را بیشتر ساخت.

در این مطلب به نقل از کارشناسان نوشته شده است که نظر آقای جان کری خلاف قانون اساسی افغانستان می‌باشد زیرا وی تلاش می‌نماید تا یک حکومت غیر قانونی را بالای مردم افغانستان تحمیل کند.

کابل پُست

از سوی هم روزنامه کابل پُست در سرمقاله اش نوشته است جان کری بالای هر دو رهبر حکومت وحدت ملی فشار وارد می‌کند تا سه سال باقیمانده حکومت را بر اساس همین تعهدات پیش ببرند.

در سرمقاله آمده است، سخنان جان کری نشان دهنده اینست که فیصله این نظام تا آخر به دست امریکا است و حکومت وحدت ملی باید در همه مسایل خواهان نظر امریکا باشد.

به باور سرمقاله نویس، حکومت وحدت ملی هم مجبور است تا این فیصله را عملی نماید زیرا غیر از این دیگر راهی ندارد.

آرمان ملی

در همین حال روزنامه آرمان ملی نوشته که جان کری گفته است امریکا از افغانستان حمایت دوامدار کرده و به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن احترام قایل می‌شود.

در مطلب آمده، آقای کری همچنان گفته است که برای افغانستان تا زمانی همکاری می‌کند که این کشور به پناهگاه تروریستان مبدل نگردد.

ویسا

از سوی هم سرمقاله روزنامه ویسا به کشته و زخمی شدن افراد ملکی در ولایت پکتیکا اختصاص داده شده است.

سرمقاله نویس نوشته است، در نتیجه یک عملیات هوایی توسط طیاره های بی پیلوت یکبار دیگر در ولسوالی گومل ولایت پکتیکا حدود بیست تن از سران قومی و موسفیدان کشته شدند.

در سرمقاله به نقل از وزارت دفاع نوشته شده است که هیئتی بخاطر بررسی حادثه پکتیکا تعیین شده است ولی به گفته نویسنده هفته گذشته نیز در ولایت هلمند بخاطر کشته و زخمی شدن افراد ملکی هیئت تعیین شده بود اما تاکنون نتایج آن بررسی‌ها روشن نگردیده است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG