لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

بیماری شکر، علت ۳.۷ درصد مرگ و میر در افغانستان!


با آنکه سازمان صحی جهان دیابت یا شکر را تا سال ۲۰۳۰ میلادی هفتمین علت مرگ و میر در جهان تخمین نموده است اما وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که این بیماری قابل وقایه بوده و با اشکال مختلف میتوان آن را کنترول کرد.

احمد جان نعیم معین این وزارت روز یکشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی صحت تحت شعار "قهرمان باشید و مرض شکر را شکست دهید" شکر را در این کشور یکی از مشکلات عمده خواند.

وی گفت، به اساس مطالعات که در سال ۲۰۱۰ میلادی در افغانستان انجام شده است علت ۳ اعشاریه ۷ درصد مرگ و میر در این کشور بیماری شکر می باشد:

" در کشور ما در حدود ۳۵ درصد مرگ و میر ناشی از امراض غیر ساری است که دیابت هم از جمله امراض غیر ساری است و در این قسمت هم در حدود ۳ اعشاریه ۷ درصد از این مرگ و میر ناشی از مرض شکر می باشد. "

مراسم تجلیل از روز جهانی صحت تحت شعار "قهرمان باشید و مرض شکر را شکست دهید"
مراسم تجلیل از روز جهانی صحت تحت شعار "قهرمان باشید و مرض شکر را شکست دهید"

مقامات وزارت صحت عامه افغانستان تأکید دارند که دیابت یا شکر یک مرض خطرناک بوده و با گذشت زمان این بیماری می‌‌تواند قلب، چشم، رگ‌ ها، گرده‌‌ها و سیستم عصبی را تخریب کند.

مسئولین این وزارت ثابت نگهداشتن وزن بدن، ۳۰ دقیقه ورزش روزانه، استفاده از غذا‌های کم چرب، کم استفاده کردن از شکر و دوری از دخانیات را برای مبتلا نشدن به بیماری شکر مهم میدانند.

به گفته آنان، همین اکنون سه مرکز تشخیص و کنترول شکر در شهر کابل و یک مرکز در ولایت هرات فعالیت دارد.

در این حال خانم سوپریا به نمایندگی از سازمان صحی جهان گفت که این سازمان وزارت صحت عامه را در زمینه کاهش بیماری دیابت از طریق بلند بردن میزان وقایه و تقویت سیستم صحی در جهت تشخیص و تداوی افراد مبتلا به این بیماری حمایت میکند:

" ما امیدوار هستیم که وزارت صحت تعهداتش را با منابع کافی تحقق خواهد بخشید، دبلیو، اچ، او برای از بین بردن دیابت با وزارت صحت عامه افغانسان متحد باقی مانده و نیاز است تا همه ما یکجا در این راستا کار کنیم. "

خانم سوپریا نماینده سازمان صحی جهان در نشست امروز
خانم سوپریا نماینده سازمان صحی جهان در نشست امروز

دیابت یک مرض مزمن بوده که از اثر عدم افراز یا افراز ناکافی انسولین و یا هم عدم استفاده درست بدن از انسولین افراز شده در شخص بروز می‌‌کند.

خستگی، تشنگی بیش از حد، پرخوری، ضعف بینایی و باختن وزن از جمله علایم بیماری دیابت یا شکر عنوان می شود.

بر اساس آمار منتشر شده حدود ۹ درصد افراد بزرگسال در جهان مبتلا به دیابت اند و حدود یک اعشاریه پنج میلیون تن در اثر این بیماری سالانه جان‌های‌شان را از دست می دهند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG