لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

۵۲ درصد افغان‌ها در انتخابات آینده ولسی جرگه شرکت نمی‌کنند


نظر سنجی تازه یک نهاد مدنی بنام "فوکس" که با بیش از ۱۰ هزار نفر در ۳۴ ولایت صورت گرفته نشان می‌دهد که ۵۲ درصد آنان در انتخابات آینده ولسی جرگه شرکت نمی‌کنند.

بر بنیاد این نظر سنجی، ۸۷ درصد مصاحبه شونده‌ها گفته اند که وکلا به مشکلات مردم رسیدگی نکرده و آنان از کارکرد‌های وکلای ‌شان رضایت ندارند.

نجیب الله آزاد رییس نهاد مدنی فوکس به روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که ۳۶ درصد مصاحبه شونده‌ها به این باور اند که ولسی جرگه خانه ملت نه، بلکه خانه کمیشن کاران و دکانداران است.

وی گفت:

"مردم به این باور اند که به دست خود زمینه را برای رسیدن زورمندان به قدرت فراهم نمی‌کنند و از همین رو اکثریت آنان نمی‌خواهند که در انتخابات آینده ولسی جرگه به پای صندوق‌های رای بروند."

این نظر سنجی که "خانه ملت دیدگاه ملت" نامیده می‌شود و در طی شش ماه تکمیل شده است.

در این نظر سنجی با کسانیکه در انتخابات گذشته شرکت کرده، مصاحبه صورت گرفته و ۱۱ درصد از مصاحبه شونده‌ها را زنان تشکیل می‌دهد.

مصاحبه شونده‌های این نظر سنجی همچنان بر فاسد بودن سیستم انتخابات اشاره کرده و گفته اند که این مسئله تا حدی سبب شده تا افراد بی‌سواد و نا اهل در قدرت سهیم شوند.

پیش از این شبکه نهاد‌های جامعه مدنی افغانستان با آغاز سال ششم دور شانزدهم شورای ملی، گزارشِ را در مورد غیر حاضری‌های وکلا به نشر رسانده و گفته بود که این کار سبب می‌شود که قوانین بگونه بهتر و به موقع تصویب نشود.

اما هیئت اداری ولسی جرگه در پیوند به این نظر سنجی به رادیو آزادی گفت که مردم تنها از وکلا نه بلکه از هر سه قوه دولت رضایت ندارند.

عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه می‌گوید، هرگاه بحث از فساد در ولسی جرگه مطرح می‌شود باید با اسناد و شواهد به اثبات برسد.

عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه
عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه

وی افزود:

"اینها وقتی یک نظر سنجی را به راه می‌اندازند و تعدادی زیادی از نمایندگان ملت را در حقیقت متهم می‌کنند باید اسناد و شواهد نیز در اختیار داشته باشند."

در یازده سال گذشته شهروندان کشور همواره از عملکرد اعضای ولسی جرگه شکایت کرده‌اند و گفته اند که بسیاری از اعضای ولسی جرگه افغانستان به جای اجرای وظایف اساسی شان، سرگرم کار‌های شخصی خود بوده‌اند.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی نیز به این باور است که تعداد زیادی از اعضای ولسی جرگه از سواد کافی برخورد دار نبوده و اینها بجای حل مشکلات مردم برای آنان درد سر ساز هستند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG