لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

الدوری: سُنی های عراق با حزب بعث یکجا شوند


عزت ابراهیم الدوری
عزت ابراهیم الدوری

کارشناسان به این باور اند که نوار ویدیویی روز پنجشنبه عزت ابراهیم الدوری به حکومت زیر رهبری شیعیان در بغداد این پیام را نیز می رساند که اعضای سابق حزب بعث امکان دارد در برابر گروه دولت اسلامی یا داعش با حکومت همکاری کنند ولی بشرط که شبه نظامیان شیعه از میدان جنگ دور نگهداشته شوند.

مقامات امریکایی عزت ابراهیم الدوری را که پس از حملۀ امریکا بر عراق بیشتر از یک دهه فراری به سر می برد یکی از سرکردگان شورشیان می پندارند.

او که یکی از رهبران شناخته شدۀ حزب بعث در عراق می باشد در یک پیام قبلی خود در اشارۀ به گروه دولت اسلامی از سنی های عراق خواسته بود تا به کسانیکه نیم بخش کشور را به گفتۀ وی آزاد ساخته اند بپیوندند.

ولی عزت ابراهیم که شایعات قتل وی چندین بار نشر شده است در پیام ویدیویی اخیر خود از فرزندان عراق می خواهد که برای جلوگیری از نفوذ ایران از ایتلاف به رهبری عربستان سعودی حمایت کنند:

" فرزندان عراق و قهرمانان مقاومت! جنگ، مبارزه و مقاومت خود را شدت بخشید. اگر زیر بیرق ایتلاف به رهبری عربستان سعودی به صفوف جبهۀ عربی نپیوندید. آتش فارسی ها زود یا دیر شما را خواهد سوختاند. "

عزت ابراهیم این پیام نو خود را بعد از آن منتشر می سازد که نیروهای حکومتی عراق و قوای ایتلاف به رهبری امریکا در چند ماه اخیر در جنگ در برابر گروه دولت اسلامی به پیشرفت های دست یافته اند و اکنون سعی می کنند که شهر موصل را نیز از تصرف این گروه خارج سازند.

هشام الهاشمی، یک کارشناس امنیتی در بغداد می گوید:

" دوری و بعث اکنون چندان اهمیت نظامی ندارند ولی در حالیکه گروه دولت اسلامی یا داعش روز به روز ضعیفتر می شود حزب بعث یک نقش را در ایتلاف به رهبری عربستان سعودی در برابر ایران برای خود می بیند. "

گزارش آژانس خبر رسانی رویترز می افزاید که مداخلۀ نظامی امریکا در عراق قدرت در این کشور را به طرفداران ایران در میان جمعیت شیعیان عراق که در این کشور اکثریت دارند واگذار شد.

پس از اینکه عساکر امریکایی در سال 2011 عراق را ترک گفتند نفوذ تهران در این کشور گسترش یافت و سنیان خود را در انزوا احساس کردند.

XS
SM
MD
LG