لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۸

دی میستورا: طرف‌های درگیر در سوریه نباید آتش بس را نقض کنند


ستیفن دی میستورا نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای سوریه
ستیفن دی میستورا نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای سوریه

نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای سوریه، از جوانب درگیر در جنگ این کشور تقاضا کرد که از نقض آتش بس در آستانه روند بعدی گفتگو‌های صلح سوریه اباء ورزند.

نماینده سازمان ملل متحد برای سوریه، این پیشنهاد را پس از ملاقات با ولید المعلم وزیر امور خارجه در دمشق پایتخت سوریه، در زمانی بیان نمود که جنگجویان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش شهری را در شمال سوریه در امتداد سرحد با ترکیه از دست شورشیان ضد رژیم، تصرف کردند.

از سوی هم، فعالان اپوزیسیون از درگیری‌ها و حملات هوایی حکومت در نزدیکی شهر حَلَب بزرگترین شهر سوریه که زمانی یکی از مراکز عمده تجارتی این کشور بشمار می‌رفت، نیز خبر دادند.

ستیفن دی میستورا در بارۀ مسایل مورد بحث در نشستِ که قرار است چهارشنبه هفتۀ آینده در ژینو آغاز شود گفت:

"مرحلۀ بعدی گفتگو‌های ژینو خیلی با اهمیت است، زیرا ما در این گفتکوها به طور خاص روی انتقال سیاسی، حکومتداری و اصول قانون اساسی، تمرکز خواهیم کرد. ما امیدواریم و برای موثریت و دقت آنها برنامه‌های را طرح ریزی می‌کنیم."

جنگ سوریه که اکنون وارد ششمین سال خود شده‌است، در همین مدت جان بیش از ۲۵۰ هزار نفر را گرفته و اضافه از ده میلیون تن را بیجا نموده است. از این جمله چهار میلیون اتباع سوریه خارج از کشور مهاجر شده‌اند.

مخالفین مسلح رژیم سوریه
مخالفین مسلح رژیم سوریه

ستفن دی میستورا در ادامه صحبت خود گفت، هدف سفرش به دمشق گفتگو در مورد آمادگی‌ها جهت مذاکرات صلح سوریه در ژینو است.

او همچنان گفت:

"ما مسایل را مطرح نمودیم و در مورد اهمیت حفظ و نگهداری و همچنان حمایت از قطع خصومت‌ها بحث کردیم. طوریکه شما می‌دانید، شکنند بوده و اما هنوزهم شکنند است. ما نیاز داریم تا مطمین شویم که آتش بس پایدار بماند، حتی اگر حوادثی هم با خود داشته باشد."

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه گفت، کشورش به دیالوگی تحت رهبری سوریه، بدون قید و شرط متعهد است.

وی افزود که هیئت حکومت سوریه به ژینو، روز جمعه یعنی دو روز بعد از انتخابات پارلمانی در این کشور، آماده خواهد بود.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه
ولید المعلم وزیر خارجه سوریه

این انتخابات که مُهر تائید از سوی حامیان رئیس جمهور بشار اسد به شمار می‌رود، تنها در مناطق تحت کنترول حکومت برگراز می‌گردد و مقامات دولتی در دمشق، نمی‌توانند که کدام انتخاباتی را در مناطق تحت تسلط شورشیان اپوزیسیون حکومت و یا ساحاتی که گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در کنترول دارد، برگزار نماید.

XS
SM
MD
LG