لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

جی هفت در مورد دعوا های بحری در آسیا ابراز نگرانی کرد


وزرای خارجه کشورهای جی هفت یا هفت کشور صناعتی جهان نگرانی شانرا در مورد تلاشهای چین برای گسترش نفوذش در آسیای جنوب شرقی ابراز داشته اند.

در حالیکه نگرانی‌ها در مورد تلاش‌های ارضی و نظامی چین در منطقه در حال افزایش است، گروه کشورهای جی هفت یا هفت کشور صناعتی جهان نگرانی اشرا در مورد دعواهای بحری در آسیا ابراز داشته است.

بیجنگ ادعای مالکیت تقریباً تمام بحیره جنوب چین را با وجود آن دارد که برونی، مالیزیا، ویتنام، تایوان و فیلیپین به نوبۀ خود بخش‌های ازین بحیره را مربوط قلمرو خود می دانند.

چین در چند ماه گذشته جزایر مصنوعی را در این بحیره احداث نموده و روی حاکمیت‌اش بر این آبها انگشت تاکید گذاشته است.

جاپان به نوبۀ خود یک دعوای ارضی با بیجینگ در بحیره شرقی چین روی جزایری دارد که شامل چوکات اداری توکیو می باشند ولی چین هم دعوای مالکیت آنرا می کند.

وزرای خارجه کشورهای جی هفت دیروز در اعلامیه که بعد از دیدار دو روزۀ ‌شان در شهر هیروشیما صادر شد گفتند:

"ما در مورد وضعیت بحیره شرق و جنوب چین نگرانیم و روی اهمیت بنیادی برخورد مسالمت آمیز و حل جنجالها ارضی تاکید می نماییم."

کشورهای جنوبشرق آسیا و واشنگتن نگران اند که چین شاید کنترول نظامی اشرا بالای تمام بحیره جنوب چین اعمال نماید.

بیجنگ در چند ماه گذشته ساختمان های وسیع شبیه جزایر و سیستم‌های رادار و خطوط پرواز طیاره ها را در آبهای مورد نزاع احداث کرده است.

وزرای خارجه کشورهای جی هفت گفته اند: "ما مخالفت شدید خود را با هر اقدام تهدید آمیز، جبری و تحریک آمیز یک جانبه که می تواند وضع موجود را تغییر بدهد و تنش ها را شدت بخشد، ابراز می نماییم."

آنها از چین یا کدام کشوری دیگر نام نبردند.

جان کری وزیر خارجه امریکا و همتا های کانادایی، بریتانوی، فرانسوی، جرمنی، ایتالوی و جاپانی‌اش این اعلامیه را در اجلاس امنیت بحری در هیروشیما منتشر نمودند.

آنها همچنان از همه دولت ها خواستند از ادعای ارضی و ایجاد مواضع به اهداف نظامی بپرهیزند.

XS
SM
MD
LG