لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

اظهارات جان کری خشم برخی وکلا و اپوزیسیون را بر انگیخته است


شماری از مسئولان در حکومت افغانستان می‎گویند که اظهارات وزیر خارجه امریکا در مورد توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی تعدادی از اعضای شورای ملی و اپوزیسیون سیاسی را خشمگین کرده است.

به دنبال واکنش‌ها در خصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه امریکا، عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ نیز موقف اش را با لهجه نسبتاً تند واضح ساخت.

آقای نور گفت که جان کری بجای تأکید روی دوام توافقنامه حکومت وحدت ملی باید فعالیت های نزدیک به دو سال این حکومت را ارزیابی می‌کرد.

عطا محمد نور در یک نشست در ولایت بلخ گفته است که حکومت وحدت ملی تاکنون هیچ تعهد اش را بجا نکرده و از آغاز کار تا حال با مشکلات زیادی روبرو بوده است.

نور: حکومت وحدت ملی تاکنون هیچ تعهد اش را بجا نکرده است.
نور: حکومت وحدت ملی تاکنون هیچ تعهد اش را بجا نکرده است.

وی گفت:

"آقای جان کری به کابل آمد و ملاقات های با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه داشت خوب بود توافقات برای دو سال ارزیابی می‌شد تا که سه سال باقی مانده را برگرفته از نتیجه همین دو سال می‌داشت، هیچ یک از توافقات عملی نشده دو سال عمر حکومت پوره می‌شود توهم با چالش است با ملت که تعهد سپرده شد که لویه جرگه را دایر می‌کنیم، انتخابات شورای ملی را دایر می‌کنیم نظام انتخاباتی را اصلاح می‌کنیم هیچ یک از این ها عملی نشد."

جان کری وزیر خارجه امریکا به روز شنبه وارد کابل شده و پس ملاقات با رهبران حکومت افغانستان در یک نشست خبری با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت توافقنامه حکومت وحدت ملی برای پنج سال است .

پس از آن به شمول اپوزیسیون، اعضای شورای ملی و شماری از سیاسیون در برابر این گفته های وزیر خارجه امریکا عکس العمل نشان داده و گفته اند که جان کری عمر حکومت وحدت ملی را طولانی ساخت.

بعداً عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه روز دوشنبه این عکس العمل‌ها را تعجب آور خواند و گفت کسانیکه در برابر اظهارات جان کری واکنش نشان می‌دهند، توافقنامه حکومت وحدت ملی را مطالعه نکرده‌اند.

زلمی زابلی یک عضو مشرانو جرگه روز سه شنبه در نشست عمومی این جرگه در مورد این اظهارات آقای عبدالله عکس العمل تند نشان داده گفت، برای مردم باید مشخص شود که در عقب پرده چه مواردی جریان دارد که سیاسیون از آن بی خبر اند.

زلمی زابلی عضو مشرانوجرگه افغانستان
زلمی زابلی عضو مشرانوجرگه افغانستان

وی گفت:

"داکتر صاحب عبدالله گفت که سیاسیون بی خبر است، باز یک رقم تبسم هم می کند یعنی ریشخند بر تمام سیاسیون این کشور می‌زند، پیشنهاد من برای جناب عبدالله و رئیس جمهور اینست که این طوق غلامی مانند شاه شجاع برایتان مبارک باشد، سیاسیون که خبرنداشت در عقب این قضیه چیست که شما یک خارجی امریکایی را میاورید و کلید تمام نظام را بدست اش می‌دهید."

در یک ماده توافقنامه حکومت وحدت ملی افغانستان آمده است که تا دو سال لویه جرگه دعوت شده و در آن روی تغییر شکل فعلی حکومت وحدت ملی بحث می‌گردد.

اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی روز گذشته گفت، دعوت کردن لویه جرگه به معنای ختم کار حکومت وحدت ملی نیست.

اپوزیسیون سیاسی حکومت نیز می‌گویند که حکومت وحدت ملی حمایت مردم را با خود ندارد و باید قبل از پنج سال انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

وحیدالله غازی خیل سخنگوی یک جناح اپوزیسیون به رهبری انوارالحق احدی در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

"موقف ما اینست حکومت‌های که به رای مردم و به شکل قانونی آمده باشد می‌تواند دوره خود را تکمیل کند اما حکومت های که به طور قانونی نیامده باشند و حمایت مردم را نداشته باشند نمی‌توانند دوره خود را تکمیل کنند."

انتقادات از ضعیف بودن فعالیت‌های حکومت وحدت ملی حرف تازه نیست، بلکه پیش از این نیز انتقادهای جدی مطرح شده‌است و همچنان سروی های انجام شده هم نشان می‌دهد که سطح رضایت مردم از حکومت کاهش یافته است.

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ، انوارالحق احدی رهبر یک جناح اپوزیسیون سیاسی و شماری از اعضای شورای ملی در روزهای نخست از حکومت حمایت می‌کردند، اما حکومت تا حال نگفته است که چرا این افراد موقف ضد حکومتی را اختیار کرده‌اند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG