لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

یاد شخصیت‌های فرهنگی با راه اندازی نشست ها زنده نگهداشته شود


نویسندگان و فرهنگیان افغانستان و منطقه روز دوم سمپوزیم بین‌المللی امیرعلی شیر نوایی در کابل را به مقالات و نوشته های خود اختصاص داده بودند.

ده ها نویسنده و فرهنگیان که روز سه شنبه در کابل گردهم آمده بودند تاکید کردند حکومت‌ها باید تشویق شوند نشست‌های گرامی داشت از نویسندگان و شاعران را باید به وقت و زمان آن برگزار کنند.

حبیب الله رفیع نویسنده و تاریخ شناس افغان به رادیو آزادی گفت که در افغانستان مانند گذشته در حمایت از نویسندگان نشست‌ها برگزار نمی‌شود، در حالیکه مردم باید فرهنگیان سرشناس را بشناسند.

حبیب الله رفیع
حبیب الله رفیع

وی گفت:

" در زمان داود خان سیمینارها بسیار مجلل بود و سیمینارهای معتبر راه اندازی می شد، اما از آن زمان تا حال دیگر همانند آن سیمینارها راه اندازی نشد، ما آرزو داریم که حکومت از نویسندگان و دانشمندان همین قسم تجلیل کند و سیمینارهای را راه اندازی کند."

آقای رفیع سمپوزیم بین‌المللی امیر علی شیر نوایی را که بمناسبت ۵۷۵ سالروز وفات وی در کابل دایر گردیده بی سابقه می‌خواند.

امیرعلی شیر نوایی در نیمه دوم قرن نهم در هرات زندگی می کرد و بعد از وفات در همان جا بخاک سپرده شده‎است.

وی شاعر مشهور زبان های ازبکی و ترکی بود که به اساس معلومات ۳۰۰ جلد کتاب را به این زبان‌ها نوشته است.

یکروز قبل (روز دوشنبه) در ریاست جمهوری نشستی به افتخار امیرعلی شیر نوایی راه اندازی شده بود که در آن رئیس جمهور غنی از وی بحیث افتخار منطقه یاد آوری کرد.

شماری از فرهنگیان و نویسندگان منطقه که در این نشست اشتراک کرده بودند می‌گویند که ارتباطات فرهنگی سبب دوستی میان ملت‌ها می‌شود.

استاد علی قزلباش به نمایندگی پوهنتون اسلام آباد به رادیو آزادی گفت، همراه با دیگر نویسندگان یکجا با این پیام به پاکستان بر می‌گردد که در آینده نشست‌های فرهنگی میان هر دو کشور بیشتر گردد.

وی افزود:

" از لحاظ فرهنگ ما به همدیگر نزدیک هستیم مثل زبان فارسی زبان پشتو اینجا هم داریم و در پاکستان هم است، از این لحاظ ما می‌توانیم که مردم پاکستان و افغانستان که واقعاً همدل اند بهم نزدیک کنیم."

در این سمپوزیم در کنار پاکستان نویسندگان و محققین از تاجکستان، ازبکستان، ترکیه و هندوستان هم شرکت کرده‌اند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که روزهای چهارم و پنجم این سیمینار در ولایات هرات و بلخ راه اندازی می‌گردد و نکات مهم سمپوزیم را جمع بندی خواهد کرد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG