لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

دزد چگونه خودش را به خزانه ولسی جرگه رساند؟


راه یافتن یک افسر پیشین پولیس برای دزدی میلیون‌ها افغانی از خزانه ولسی جرگه، در میان اعضای این جرگه این پرسش را خلق کرده است که این افسر چگونه کلید این خزانه را بدست آورده‌است.

شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که یک افسر پیشین این جرگه شنبه شب قصد سرقت میلیون‌ها افغانی از خزانه این جرگه را داشت اما این افسر، پیش از رسیدن به هدف بازداشت شده‌است.

به گفته آنان، این افسر هشت سال کارمند امنیتی ولسی جرگه بوده و دو ماه پیش از وظیفه اش سبک دوش شده‌است.

ذکیه سنگین عضو کمیسیون مالی و بودیجه ولسی جرگه به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد که باید مشخص شود که این افسر چگونه و در همکاری کی ها وارد خزانه ولسی جرگه شده‌است.

وی گفت:
"یک افسر پیشین پولیس می‌خواست که از بخش مالی ولسی جرگه دزدی کند اما موفق نشده‌است اما اینکه وی چطور توانست چند دروازه و سیف را باز کند تعجب آور است و باید در این مورد تحقیقات صورت گیرد."

به گفته اعضای ولسی جرگه، میلیون‌ها افغانی معاشات آنان و مصارف این جرگه در خزانه موجود بوده‌است.

گل کریم حقمل سرباز که محافظت خزانه ولسی جرگه را بر عهده دارد از جریان همان شب قصه می‌کند و می‌گوید که ساعت هفت شب، وی در حال گزمه است، ناگهان به دروازه‌های باز شعبه مالی متوجه می‌شود.

این محافظ در ادامه حرف هایش می‎گوید، هر چند سلاح بر دست ندارد اما با آن هم وارد شعبه مالی شده و می‌بیند که فردی با قامت بلند تلاش جمع کردن پول‌ها در یک بیک را دارد.

او افزود که پس از ممانعت و مشاجره با وی درگیر جنگ فزیکی شده و افسری که متهم به دزدی است را زولانه می‌بندد.

به گفته گل کریم حقمل، این افسر پیشین پولیس کلید در دست داشت و چندین دروازه و سیف ها را باز کرده بود.

وی گفت:
"دیدم که مهرولاک قفل ها باز شده بدون اینکه این قفل ها شکستانده شود همه به وسیله کلید باز شده است وقتی مه به داخل شعبه مالی شدم دیدم که یک نفر است و برایش گفتم که تکان نخوری."

خواستیم در این مورد دیدگاه مسئول امنیتی شورای ملی و سرپرست دارالانشاء ولسی جرگه را داشته باشیم اما آنان از ابراز نظر در این خصوص خودداری کردند.

گفته می‌شود که یک هیئت از سوی ولسی جرگه برای بررسی این موضوع تشکیل شده، اما تا هنوز این هیئت نتایج بررسی‌های شان را ارائه نکرده‌اند.

در همین حال قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که تحقیقات از این افسر پیشین پولیس تکمیل شده و پس از تکمیل شدن اسناد وی، به ارگان های عدلی و قضایی فرستاده خواهد شد.

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جرایم جنایی قوماندانی امنیه کابل به رادیو آزادی گفت که فرد بازداشت شده به جرم اش اعتراف کرده‌است.

وی گفت:

"این شخص توسط پولیس گرفتار شده موضوع تحت تحقیق ما قرار دارد و پس از تکمیل شدن این قضیه آنرا به سارنوالی می فرستیم."

برخی از اعضای ولسی جرگه تأکید می‌ورزند که در دزدی‌های بزرگ و متوسط دست شماری از زورمندان و ممکن مقامات دخیل است.

این وکلا می‎گویند که برای جلوگیری از فساد باید نخست دست این مقامات و زورمندان از دزدی و فساد کوتاه شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG