لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

سارک: فرصت‌های خوب برای سرمایه گذاری در افغانستان وجود دارد


سارک یا سازمان همکاری کشورهای جنوب آسیا می‌گوید، فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری در افغانستان وجود دارد اما نیاز است تا از این فرصت‌ها استفاده لازم صورت گیرد.

رئیس اتاق تجارت این سازمان که روز چهارشنبه در اولین نشست این سازمان در کابل صحبت می‌کرد از تمام کشورهای عضو سارک خواست تا جهت رشد تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان و منطقه تلاش نمایند.

این اولین باری است که نشست بخش خصوصی سارک یا سازمان همکاری کشورهای جنوب آسیا در کابل برگزار می‌شود.

در این نشست نماینده‌های بخش سکتور خصوصی کشورهای افغانستان، هند، پاکستان، مالدیف، بنگله دیش، بوتان و سریلانکا اشتراک کرده بودند.

سورج ویدیا رئیس اتاق تجارت سازمان سارک روز چهارشنبه در جلسه این سازمان در کابل گفت، در افغانستان زمینه‌های خوب برای سرمایه گذاری وجود داشته و باید از این فرصت‌ها استفاده لازم صورت گیرد.

آقای ویدیا پیشنهاد می‌کند که کشورهای عضو سازمان سارک باید هر چه زودتر مشکلات شان را حل کرده و بخاطر ثبات اقتصادی در منطقه گام های جدی بردارند.

وی گفت:

"ما اطمینان داریم که در افغانستان ظرفیت‌های فوق العاده در بخش سرمایه گذاری‌ها وجود دارد شما و برخی کشورهای جنوب آسیا از مشکلات موجود رهایی یابید چنانچه ما در سال‌های گذشته آن مشکلات را داشتیم بخاطر اینجا در بخش‌های زراعت، توریزم و برخی زیربناهای دیگر فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری وجود دارد."

سازمان سارک در سال ۱۹۹۲ میلادی به هدف رشد همکارهای اقتصادی و سیاسی میان کشورهای منطقه ایجاد گردیده و افغانستان در سال ۲۰۰۸ میلادی عضویت این سازمان را بدست آورد.

با آنکه پیش از این نیز سازمان سارک در مورد افغانستان نشست‌های داشته اما این نخستین بار است که مسئولان اتاق تجارت این سازمان در کابل در مورد فرصت‌های اقتصادی مشترک با مقامات افغان بحث می‌نمایند.

از سوی هم مقامات افغان نشست سارک را در کابل مهم عنوان کرده ابراز امیدواری می‌کنند تا تعهدات این نشست جنبه عملی داشته باشد.

مزمل شینواری معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، تا زمانیکه چالش‌های سیاسی میان کشورهای منطقه حل نگردد مشکل است که تجارت در افغانستان و منطقه رشد نماید.

شینواری: تا زمانیکه چالش‌های سیاسی میان کشورهای منطقه حل نگردد مشکل است که تجارت در افغانستان و منطقه رشد کند.
شینواری: تا زمانیکه چالش‌های سیاسی میان کشورهای منطقه حل نگردد مشکل است که تجارت در افغانستان و منطقه رشد کند.

وی گفت:

" مشکل بزرگ ما چالش‌های سیاسی میان کشورهای مختلف است تا زمانیکه سیاسیون ما چنین مشکلات را حل نسازند ما نمی‌توانیم تجارت، سرمایه گذاری و روابط تجارتی را در کشور رشد بدهیم."

در همین حال مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‎گویند که تاجران افغان فقط با هند و پاکستان روابط تجارتی داشته و با کشورهای دیگر عضو سارک داد و ستد تجارتی ندارند.

عتیق الله نصرت رئیس عامل این اتاق می‌گوید، مشکلات اساسی تجار افغان در سازمان سارک اخذ ویزه و مشکلات ترانسپورتی می‌باشد.

از سوی هم شماری از تاجران افغان نقش سارک یا سازمان همکاری کشورهای جنوب آسیا را در رشد تجارت و سرمایه گذاری مهم دانسته می‌گویند باید این سازمان بخاطر از میان برداشتن مشکلات میان کشورهای عضو سارک اقدام جدی نماید.

رحم الدین حاجی آغا یکتن از تاجران افغان می‌گوید، با آنکه از ایجاد سازمان سارک ۲۵ سال می‌گذرد اما تا کنون نیز چالش‌ها به سطح منطقه در برابر آن وجود دارد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG